Ny DR-serie er vand på Dybbøls turistmølle

Dybbøl Mølle kan se frem til flere besøgende i den kommende tid.  Foto: Wikimedia Commons
Dybbøl Mølle kan se frem til flere besøgende i den kommende tid.
Foto: Wikimedia Commons

På søndag blænder DR op for den største dramasatsning nogensinde, når 1864 for første gang ruller over skærmen. Serien omhandler slaget ved Dybbøl, og forventningerne til, at der kommer flere turister, er store i lokalområdet. Det fortæller Bjørn Østergaard, der er centerleder i Historiecenter Dybbøl Banke.

– Serien når ud til hele Danmark, så hvis dramaet er godt, og det fanger folk, vil interessen blive stor. Folk vil gerne ned til stederne, hvor det rent faktisk skete, siger Bjørn Østergaard.

Området omkring Dybbøl har allerede fået stor opmærksomhed i anledning af 150-året for kampene, men med den nye dramaserie vil eksponeringen nå nye højder.

– Det bliver spændende, hvilken effekt det får. Jeg tror umiddelbart, at effekten kan blive endnu større. Et jubilæumsår når ud til nogen, men det er primært til de historisk interesserede, der opsøger det i den anledning, siger Bjørn Østergaard.

Læs også: DR’s nye tv-serie byder på sexet trekantsdrama

Smede mens jernet er varmt

Serien når ud til hele Danmark, så hvis dramaet er godt, og det fanger folk, vil interessen blive stor. Folk vil gerne ned til stederne, hvor det rent faktisk skete.
Bjørn Østergaard, centerleder i Historiecenter Dybbøl Banke

I Sønderborg Erhvervs- og Turistcenter er forhåbningerne til den kommende opmærksomhed også store. Det fortæller Mette Sehrt, der er turismekoordinator.

– Vi regner med, det vil blive hypet, fordi folk vil ned og se området, så vi håber, at den har en stor effekt. Vi sønderjyder er selvfølgelig lidt tilbageholdende, så vi glæder os ikke for tidligt. Men vi håber, at det vil have en stor effekt. Vi tror på, at der i starten af næste år vil komme flere, end der plejer, siger Mette Sehrt.

Sønderborg Erhvervs- og Turistcenter har i sinde at smede, mens jernet er varmt. Det indebærer blandt andet, at der oprettes særlige busruter til de nysgerrige turister.

– Vi vil skabe nogle ruter, hvor folk kan komme på ture. Her kan folk komme ud og se stederne fra serien, så det er noget, vi arbejder på, siger Mette Sehrt.

Også i Historiecenter Dybbøl Banke vil man udnytte, at egnen den kommende tid er i søgelyset. Men museet er realistiske i forhold til antallet af gæster, der er plads til.

– Vi fortæller historien for folk i højsæsonerne, og der har vi skruet op for aktiviteterne. Vi har intensiveret, men vi kan selvfølgelig ikke bygge stedet større, siger Bjørn Østergaard.

Læs også: Manglende bycykler skader turismen

Succes afhænger af strategien

Den øgede eksponering er dog ikke nødvendigvis lig med et turistboom i Sønderjylland, understreger Jens Friis Jensen, der er viceinstitutleder på Roskilde Universitet og har forsket i turisme gennem flere år. Ifølge ham afhænger turismen af, hvordan opmærksomheden gribes an.

– Der er en nyhedsværdi, som man skal kapitalisere af. Derfor kommer det an på, hvordan de formår at udnytte det i området, for det er ikke kun serien i sig selv, det drejer sig om. Det er også selve stedet. Hvis de forstår at lave aktiviteter og lave en langsigtet kommunikationsstrategi, kan de holde fast i den støj, som serien vil skabe, siger Jens Friis Jensen.

’1864’ er allerede blevet solgt til britiske BBC, men turismeforskeren tror umiddelbart ikke på en strøm af udenlandske turister.

– Om den slår til i udlandet, afhænger af, om det er en fortælling, der går ud over det nationale og har en international appel. De vil få en øget opmærksomhed i starten og især på det danske marked, men om den bliver populær i udlandet er nok mere tvivlsomt, siger Jens Friis Jensen.

Der er en nyhedsværdi, som man skal kapitalisere af. Derfor kommer det an på, hvordan de formår at udnytte det i området
Jens Friis Jensen, vicestudieleder på Roskilde Universitet

Den nye TV-serie løber over otte afsnit.