Ny læseapp forbedrer elevers læsefærdigheder

Her sidder Rikke Bøg sammen med Oliver fra 3. klasse

BookBites, hedder den nye læseapp, som Verninge Skole i Assens Kommune har brugt siden sommer. Den er med til at overskueliggøre bøgerne, og som navnet indikerer, deler appen bøgerne op i bidder. Det bliver på den måde lettere for børn at tygge sig igennem diverse litterære værker.

Rikke Bøg, som er dansklærer, bibliotekar og læsevejleder på Verninge Skole, er læreren, som har fået idéen til at tage elektronikken i brug. Hun har været med til at implementere BookBite-appen i undervisningen. Det gjorde hun fordi, hun aldrig har kunne få de drenge, som er bagud i undervisningen, motiveret til at læse.

– De har rykket sig helt vildt, efter BookBites kom ind i undervisningen. De er blevet langt mere motiveret til at læse mere. Jeg tror, at appen går ind og hiver fat i drengenes konkurrencegen, fortæller Rikke Bøg.

Appen har nemlig den funktion, at den løbende kommenterer på elevernes proces. Den går blandt ind og siger, at eleverne har læst i 20 minutter nu, og enten roser eller kritiserer dem for det. Derudover kan eleverne også sammenligne sig selv, og se hvordan de har forbedret sig i forhold til læsehastigheden og læseniveau. På den måde kan de konkurrere med sig selv.

– Jeg har aldrig nogensinde før oplevet, at der har været så stor en læselyst fra drengenes side. Nogle elever har læst op til 30 bøger på appen, efter den blev implementet på Verninge Skole. Man kan se, sort på hvidt, at eleverne har rykket sig gevaldigt på få måneder. Én elev fra 2.klasse, er gået fra at læse en tekst på fem minutter med 23 fejl, til at læse at samme tekst på to og et halvt minut, med kun fire fejl, forklarer Rikke Bøg.

Læs også: iPads tvinger lærere til at nytænke undervisning

Verninge Skole kommer på landkortet

Den store succes har nu fået skolen nomineret i kategorien ’Dommerens specialpris’ til Digitaliseringsprisen 2017. Det er en pris, der tildeles en offentlig institution eller myndighed, der har gjort sig særlig bemærket med en innovativ og banebrydende løsning, og det er noget der glæder Borgmesteren fra Assens Kommune.

– Det har altid været en kamp, at få drengene til at læse i 20 minutter i timerne. At de på Verninge Skole har knækket den kode, er noget jeg er meget stolt af, og det er tilsyneladende heller ikke noget, der ikke er gået ubemærket hen på landsplan, siger Søren Steen Andersen (V), som er Borgmester for Assens Kommune.

Læs også: iPdas styrker koncentrationen i klasseværelset

Da jeg spørger Rikke Bøg, om Verninge Skole vinder ‘Dommerens specialpris’ til Digitaliseringsprisen 2017, var svaret klart.

– Ja da. Det er jeg sikker på vi gør, vi kommer jo med sådan en dejlig solstrålehistorie, fortæller Rikke Bøg, med et kæmpe smil på læben.

Om Verninge Skole rent faktisk vinder prisen, finder vi ud af d.22 marts, hvor priserne bliver uddelt i Århus.