Ny teknologi kan fordoble højden på skyskrabere

Den finske elevatorproducent, KONE, har løftet sløret for en ny elevatorteknologi, som nu er klar til at sættes i produktion og kommer på markedet til foråret. Teknologien bag den lodrette transport, vil gøre det realistisk at bygge endnu højere skyskrabere allerede fra foråret 2014.

Ingeniør og udviklingschef i COWI, Jens Fussing, er begejstret for udviklingen i elevatorteknologien, der udvider mulighederne for højhusbyggeri.

– Det synes jeg er fedt sådan noget. At der bliver udviklet hele tiden. Det er innovation, siger ingeniøren.

Elevatoren er en af de vigtige komponenter i et højhus, og derfor er en af de største udfordringer elevatorteknologi.

Læs også: Soveværelse med udsigt i 411 meters højde

Kulfiberkablet UltraRope udvider grænser

KONEs produkt hedder UltraRope, og er en ny type bæretov til elevatorer, som er fremstillet i kulfiber, og gør det muligt at rejse i højder på op til en kilometer – altså hele to gange så højt som nu.

– Man vil gerne bygge højere og højere, men en af de begrænsninger der har været for hvor højt man kan bygge, er hvor højt man kan køre med elevatorer. Den begrænsning flytter vi med den her teknologi, siger Per Broch Christensen, afdelingschef hos den danske afdeling af KONE.

UltraRope er udviklet til at erstatte de nuværende ståltov, som bruges til at løfte elevatoren med.  Det lette kulfibermateriale gør det muligt at løfte selve elevatoren i et stræk og med større hastighed.

Læs også: Københavns Kommune ser lyset

Hvad er ULTRAROPE?UltraRope er fremstillet med en kulfiber kerne og høj friktion.Tovet er både ekstremt let, reducerer energiforbruget i højhuse og reducerer vægten af bevægelige elementer, såsom hejsetovene, elevator og passagerernes belastning.

Vægten på de bevægelige elementer i UltraRope er en brøkdel af vægten med den almindelige ståltov.

UltraRope vil have dobbelt levetid, i forhold til det normalt anvendte ståltov, da det kræver mindre vedligeholdelse. Derfor reduceres materialespild og miljøbelastning.

(kilde: KONE)

En grænse på 500 meters højde

Grænsen på hvor langt en elevator med monterede ståltov kan køre op i højden, er indtil nu ca. 500 meter. Derfor har man i bygninger højere end det, lavet løsninger, hvor elevatorrejsen bides over i to dele.

– Den blev udviklet, fordi man bygger højere og højere, og elevatorer hidtil har haft en begrænsning på hvor meget den kan løfte fra den ene ende til den anden. Med ståltove i elevatoren har man en begrænsning på ca. 500 meter, fortæller Per Broch Christensen.

Burj Khalifa i Dubai er den højeste bygning på verdensplan med sine 828 meter. Bygningen har verdens længste elevator, som stopper på 504 meters højde. Elevatorteknologi har indtil videre ikke kunnet udvikles, så elevatorturen er i et stræk.

Men det kan blive endnu vildere.

Jens Fussing mener nemlig, at det kun er økonomi, som sætter en begrænsning på kilometertælleren.

– Teknologisk set har du byggeteknikkerne til at kunne bygge højere. Der er ingen begrænsning på, om det er en eller to km man vil bygge. Det er et spørgsmål om penge.

Den pointe er Per Broch Christensen fra KONE enig i.

– En kilometer er nok ikke grænsen for, hvad man kan udvikle, men det er, hvad vi tør sige indtil videre. Selvfølgelig skal vi udvikle videre og se, om det kan blive endnu højere.

Tegningerne bag UltraRope. FOTO: KONE
Tegningerne bag UltraRope. FOTO: KONE