Ødelagte sensorer forsinker trafikken i Københavns Kommune

Når sensorer er i stykker kan det føre til, at lyskrydset viser grønt i uhensigtsmæssigt lang tid i én retning.
Foto: Pixabay

Hvis du er bilist i København, har du højst sandsynligt oplevet at holde for rødt i ualmindeligt lang tid. Dette kan skyldes, at sensorer som regulere lyssignalernes grønne og røde tider kan være i stykker.

Det ikke nogen hemmelighed, at vi lige i øjeblikket har et lille efterslæb efter alt det asfaltarbejde, der er blevet lavet de seneste år. Jeg vil anslå, at op mod en en fjerdedel af de induktive sensorer i øjeblikket ikke virker
siger Jakob Bülow Find teamkoordinator hos Teknik- og Miljøforvaltningen:

En større andel af trafikregulerende sensorer anslås at være ud af drift
Flere steder i Københavns Kommune fungerer lydskrydsendes sensorer ikke. Problemet med sensorerne opstår, når der har været vej-, fjernvarme- eller kloakarbejde. For efter et sådan arbejde ryger lyskrydsene tilbage til deres basis-indstilling og bliver styret tidsmæssigt fremfor at blive styret af sensorerne, som justerer efter trafikkens behov, forklarer Jakob Bülow Find teamkoordinator hos Teknik- og Miljøforvaltningen:

– Det ikke nogen hemmelighed, at vi lige i øjeblikket har et lille efterslæb efter alt det asfaltarbejde, der er blevet lavet de seneste år. Jeg vil anslå, at op mod en fjerdedel af de induktive sensorer i øjeblikket ikke virker, siger han.

Læs også: Organisationer ønsker ny strategi for den kollektive trafik

Man har ikke et præcist tal for, hvor mange sensorerne, der ikke fungerer på nuværende tidspunkt. Dette er på trods af, at man har overvågning på størstedelen af alle lyskryds med detektering i Københavns Kommune, ifølge Jakob Bülow Find.

Sådan fungerer sensorerne
Den oftest brugte sensor er en induktiv spole, som er et kabel, der er lagt ned i en rille i asfalten og forbundet til lyssignalerne i et af krydsets hjørner.
Kablet registrerer ændringer i magnetfeltet, som opstår når noget metal kører henover som f.eks en bil. Efterfølgende sendes information til lyssignalet og gør opmærksom på, at der kommer en bil mod krydset, forklarer Steen Merlach Lauritzen Civilingeniør hos Trafikledelsesafdelingen i Vejdirektoratet.

Ødelagte sensorer kan føre til nytteløs venten
Når en sensor ikke er funktionsdygtig, virker signalanlægget ikke længere smart og intelligent, fordi det ikke kan registrere, om der kommer biler. Signalanlægget skifter stadig mellem rød, gul og grøn, men istedet for at være bestemt af trafikken, går den tilbage til basis-indstillingen, som er tidsbestemt. Det kan føre til unødvendigt lange grønne og røde tider for bilisterne.

Læs også: Vil du undgå prop? Svensker-brag skaber pres på trafikken

-Sensorerne kan foreksempel tro, at der hele tiden kommer biler fra en retning, hvilket fører til lange grønne tider i den retning. Hvor de andre billister i krydset kan holde for rødt uden nogen grund, hvis der foreksempel ikke kommer en eneste bil fra den pågældende grønne retning, siger Steen Merlach Lauritzen.

Sensorer er med til at mindske kødannelse
I en storby som København er det vigtigt, at man kan udnytte alt den plads på vejen, man har og forsøge af minimere kø. Sensorer er vejen frem til at effektivisere trafikken, forklarer Niels Agerholm, leder af Sektionen for Trafik og Veje på Aalborg Universitet:

-Sensorerne betyder meget, fordi man kan udnytte den kapacitet, man har i sine kryds. Det udsætter tidspunktet, hvor trafikken bryder sammen, og der er kortere tid med kø. Det er en billig måde at effektivisere trafikken på specielt i storbyerne, siger Niels Agerholm

Det har derfor tidsmæssig betydning for trafikafvikling i København, at sensorerne fungerer.

Københavns Kommune er på sagen
I Københavns Kommune har man indgået et samarbejde med den private mobilitetsvirksomhed Dynniq, som skal sørge for at vedligeholde spoler, og få signalerne til at fungere optimalt, forklarer Jakob Bülow Find, teamkoordinator hos Teknik- og Miljøforvaltningen:
– Dynniq har i samarbejde med os i foråret et særligt fokus på at gå spolerne igennem og få dem alle op at køre, de steder de ikke fungerer, siger Jakob Bülow Find.

Dette betyder, at visse ikke-fungerende sensorer vil blive repareret eller reetableret, og man vil kunne se frem til mindre ventetid i de pågældende kryds.