Øresundspendlere frygter alternativet, hvis lockouten rammer

Ingen toge kan nå ud på den anden side af tunnelen på Peberholm, hvis en strejke eller lockout rammer BaneDanmark i april. Foto: Wikimedia Commons.

BaneDanmarks mulige strejke og lockout i april rammer ikke kun inden for Danmarks grænser. Også de mange pendlere, der dagligt tager toget over Øresund for at komme på arbejde, kommer i klemme. De må nu finde alternativer til at komme over broen. Alternativer, der koster både tid og penge.

– Jeg tager toget hver dag, og jeg har ikke en bil, så det bliver svært at finde noget. Jeg tænker, at jeg måske kan finde et lift gennem GoMore. Men jeg bliver nødt til at betale mere for at gå på arbejde, hvis der kommer den her strejke, som overhovedet ikke har noget med mig at gøre. Det med pengene bliver faktisk et ret stort problem, siger Marianne Reid, der til daglig pendler fra Vanløse til sit arbejde som gymnastiktræner i Malmø.

Læs også: OK18: ”Jeg aner ikke, hvad jeg vil gøre, hvis togene ikke kører. Det er en katastrofe.”

Helena Petré, der arbejder på Lund Universitet, håber også at kunne finde nogen at køre sammen med over broen.

– Jeg bliver nødt til at finde nogen i en Facebook-gruppe, jeg kan køre med, som jeg skal betale. Jeg har ingen bil, og det kan ikke betale sig for mig at købe en bil.

Så meget koster det at komme over Øresundsbroen

– En enkelttur i personbil koster 365 kr.– En enkelttur i personbil med anhænger eller campingvogn koster 730 kr.

– Et BroPas koster 305 kr. om året og 164 kr. for en enkelttur

– Et månedligt pendlerkort over Øresund koster 1.600 kr.

– Et månedligt pendlerkort med Ungdomskort koster mellem 367,50 og 639,90 kr.

– En enkelt Øresundsbillet koster 89 kr.

– En enkelt Øresundsbillet for et barn eller en cykel koster 45 kr.

– En enkelttur fra København med Malmø med FlixBus koster mellem 39 og 129 kr.

Kilde: oresundsbron.com, dsb.dk, ungdomskort.dk, flixbus.dk

Læs også: Togtrafikken kan blive lammet: Kaos i vente for pendlerne

Det er dog ikke alle, der kan ty til samkørsel, hvis strejken rammer. For Elin Fredrikson, der arbejder som skuespiller og kreativ konsulent i Malmø, er samkørsel ikke en løsning, der vil kunne hjælpe hende over Øresund. Hun arbejder nemlig i aftentimerne og weekenderne.

– Jeg har næsten ingen muligheder for at komme over broen. Jeg kan ikke køre sammen med andre, for der er stort set ingen andre, der arbejder på samme tid som mig. Jeg har ingen bil, men jeg kan måske være heldig at låne en bil af en veninde, men det er ikke sikkert, forklarer hun.

Læs også: Nu er den svenske grænsekontrol i gang

Elin Fredrikson er også bekymret for, at en indstilling af togdriften over Øresund, vil kunne ramme hendes økonomi hårdt.

– Jeg kommer til at miste tid, hvis jeg skal med bussen til Sverige. Hvis jeg skal køre bil, kommer det til at koste mere, fordi jeg så skal til at betale broafgifter, og det er dyrere end at tage toget. Hvis det slet ikke er muligt for mig at komme over broen, så koster det mig løn, fordi hvis ikke jeg kan komme på arbejde, får jeg ikke løn. Og så får jeg ikke nogen penge.

Magdalena Cieszynska, der arbejder som pædagog i Malmø og pendler over Øresund hver dag, er mere fortrøstningsfuld. Hun har dog stadig overvejet et par alternativer, hvis togtrafikken skulle blive indstillet over Øresund.

– Jeg vil ikke gå i panik nu. Jeg håber, parterne finder en løsning, så vi slet ikke når dertil. Men jeg har overvejet at bruge GoMore. Jeg har før brugt det, og det var helt fint. Jeg ved, at der også kører busser, men deres køretider er mere tilpasset dem, der bor i Malmø og arbejder i Danmark.

Havde ikke troet, at dansk konflikt ville nå Sverige

Flere af pendlerne havde ikke forventet, at sammenbruddet af overenskomstforhandlingerne i Danmark ville kunne nå hele vejen til Sverige og påvirke dem i deres arbejde uden for Danmarks grænser.

– Jeg havde ikke tænkt, at den her mulige lockout ville røre mig på nogen måde, og påvirke mit arbejde i Sverige – men det kommer det så måske til, siger Elin Fredrikson.

Også Marianne Reid står uforstående over for, at konflikten i Danmark kan påvirke hendes arbejde i Sverige.

– Mit arbejde har jo ikke noget med overenskomstforhandlingerne at gøre, så det er faktisk unfair, at det går ud over mig, der faktisk arbejder i et helt andet land. Så burde de jo kunne finde på noget andet. Det har jo ikke noget med Sverige at gøre, siger hun.

Læs også: Forlænget ID-kontrol gør det sværere at være dansk studerende i Sverige

Busselskab vil opruste

Hos busselskabet FlixBus, der har fem daglige afgange i hver retning over Øresund, har man også talt om at opruste, hvis en strejke eller lockout skulle stoppe togtrafikken på den danske side af Øresund.

– Vi er ved at se på at få sat ekstra busser ind i Danmark, eftersom folk vil få brug for hjælp til at komme på arbejde, lyder det fra Jelena Jovanovic, der er presseansvarlig i FlixBus, i en mail.

Busselskabet forventer desuden at få flere passagerer, hvis togtrafikken i Danmark og over Øresund indstilles som følge af en strejke eller lockout.

Sådan gjorde vi: Idéen til artiklen kommer i forlængelse af en manglende omtale af Øresundspendlere i forbindelse med strejke- og lockoutvarslerne som følge af sammenbruddet af overenskomstforhandlingerne 2018. Journalisten havde en interesse i at belyse, hvordan den danske konflikt også rækker ud over Danmarks grænser. Alle erfaringskilder er fundet gennem Facebook-gruppen BroenLive og interviewet over telefon. Presseansvarlig hos FlixBus, Jelena Jovanovic, er interviewet over mail.