Om en måned skal du ikke vise billet i Københavns travleste bus

Siden 2010, har man ikke vist billet på linje 4A.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Er du en af buslinje 4A’s passagerer, har du længe oplevet, at du som i Århus, har skulle stå på bussen i midten, og ikke i forenden.

Linje 4A har nemlig siden 2010 testet et såkaldt alternativt flow i bussen ved at lade passagererne.

Det har vist sig at være så god en idé, at ordningen nu bliver permanent på de to travleste A-busser i København, linje 4A og 5A.

Det er erfaringer fra dette forsøg, som ligger til grund for, at den nye indstigning kaldet frit flow. Med den bliver det muligt for passagererne selv at vælge, om de vil stå på og af bussen gennem fordøren, midterdøren eller bagdøren. Det fremgår af et dokument fra bestyrelsesmøde i Movia den 3. november.

– Frit flow er hensigtsmæssigt for trafikken, og dermed for kunderne. Det reducerer bussernes køretid, og kunderne vil jo gerne hurtigere frem, siger Jeppe Gaard, områdechef for Movia.

Læs også: http://navisen.dk/blog/koebenhavns-travleste-bus-bliver-renere-og-hurtigere/

Ud over at man selv kan vælge ind- og udgang, skal passagererne med den nye ordning ikke vise billet til chaufføren. På den måde håber Movia at spare tid ved busstoppestederne, så busserne kan komme hurtigere frem. Ifølge Movias beregninger vil det reducere rejsetiden på hver enkel buslinje med op til 8 procent.

Mere snyd, flere kontrollører
Erfaringerne fra de sidste 7 års forsøg med linje 4A har vist, at flere passagerer vælger at tage chancen og køre uden billet. Derfor har Movia intensiveret billetkontrollen på linjer uden billetvisning, og passagerne i linje 4A har oftere skulle vise billet til en kontrollør, som man gør det i togene. Indtil videre har man kontrolleret én procent, af de rejsende på linje 4A. Og for fremtiden vil Movia med det nye system sende flere kontrollører med busser med frit flow.

– I øjeblikket bliver cirka 1 procent af passagererne kontrolleret for billet. Efter den 23. april vil cirka 3 procent blive tjekket på linjer med frit flow. Men vi kommunikerer omkring den intensiverede billetkontrol, og fortæller om det inden, siger Jeppe Gaard.

Læs også: http://navisen.dk/blog/23-aarig-buschauffoer-jeg-elsker-at-se-folks-reaktioner-naar-jeg-kommer-koerende/

Samme system som i Århus
I Århus har man siden 2010 haft frit flow på alle byens 20 bybuslinjer. Og her har passagererne selv ikke skulle vise billetten til  buschaufføren, som derfor har kunne koncentrerer sig om kørslen alene.

– Motivationen for at bruge frit flow er at afvikle trafikken hurtigere, siger Michael Steinberg, projektleder hos Midttrafik.

En overvejende god idé
Ronnie Buckholdt sidder til dagligt bag rattet som buschauffør i København. Han ser umiddelbart potentiale i den nye måde at lukke passagererne ind i bussen på. Selv om han tænker, at han måske vil kunne komme til at savne kontakten med passagererne ved ikke at skulle hilse på dem og tjekke deres billet ved indgangen.

– Jeg hælder mest til, at det er en god idé. Det kan spare os for en masse stress og en masse tid. På den anden side er kontakten med folk meget rar, og det kan blive lidt ensomt at køre bus, siger Ronnie Buckholdt.

Han synes, at det bestemt skal prøves i de øvrige busser, hvilket muligvis sker. Om yderligere to år vil det frie flow måske blive implementeret i samtlige A-linjer i Storkøbenhavn. 2019 er nemlig året, hvor Cityringen, Københavns nye metro, står færdigt og med den vil en større omlægning af den offentlige transport træde i kraft.