Opråb til forældre: Gør dit barn trafikklar allerede i børnehaven

Enes, 4, og Nikolaj, 3, er i gang med at lakere deres biler af mælkekartoner, som snart skal køre Girafstuen downtown tyndt. Det er vigtigt, at de lærer om trafikken allerede nu trods deres unge alder. 
Foto: Tobias Bonde Simonsen

Rød mand stå – grøn mand gå.

Der er stadig behov for at klæde børnene rigtig på i bedre tid, når det kommer til de grundlæggende trafikregler. Det mener både Børneulykkesfonden og Rådet for Sikker Trafik.

Knap hver fjerde forældre har ikke lært deres børn i alderen 3-5 år de helt grundlæggende trafikregler, som eksempelvis betydning af rød mand og grøn mand. Det viser en undersøgelse fra Epinion på vegne af Børneulykkesfonden.

– Trafikulykker er typisk baseret på den adfærd, man gør i trafikken. Så det er vigtigt, at man hurtigt gør børn opmærksomme på deres adfærd i trafikken, siger generealsekretær hos Børneulykkesfonden, Henriette Madsen.

Både Børneulykkesfonden og Rådet for Sikker Trafik opfordrer forældre til at træne deres børn i trafikregler allerede i børnehaven.

– Når man er omkring 2-3 år, kan man godt forstå de basale trafikregler. Det er der, hvor vi begynder at anbefale at træne trafik, siger Tina Valter Olsen, som er projektleder for førskoleområdet i Rådet for Sikker Trafik.

På Girafstuen kan de allerede færdselstavlerne

Børnehuset Christianebo i Gladsaxe Kommune er én af de børnehaver, som har valgt at sætte trafikregler øverst på dagsordenen. Her har børnene været ude i trafikken og finde skilte, som de har tegnet hjemme i børnehaven.

Når man træder ind på Girafstuen ved man derfor ikke, om man bør standse, parkere eller vente på grønt lys. Trafikskilte af perler svæver over hovedet fra stuens loftlamper, og væggene er indhyllet med tegninger, der oplyser om parkeringsforbud, skoleveje og påbudte passager til højre.

– Børn har brug for det visuelle i deres indlæring. Derfor mente vi, at trafiktavler var en rigtig god måde at fortælle om trafikken, siger pædagog Nevzat Özturk, som tilføjer:

– Når børnene får lov til at tegne eller bygge, så føler de også et ejerskab over for arbejdet. Børnene oplever de små succes-oplevelser, når de færdiggør et produkt. Så går det fra det abstrakte til det konkrete.

Marie, 4, ved godt, hvornår man bør sænke farten for vejarbejde
Foto: Tobias Bonde Simonsen

Trafik i børnehøjde

Børnehuset Christianebos projekt med færdselstavler er et godt eksempel på, hvordan man bør gøre sit barn trafikklar. Trafik er nemlig ikke nødvendigvis et nemt begreb for børn i børnehavealderen.

Tips til forældre med børn i alderen 3-4 år:

  • Lad bilnøglerne ligge om morgenen. Tag i stedet dit barn med i hånden ud i trafikken
  • Sæt ord på trafikken. “Trafik” er ikke nødvendigvis et letforståeligt begreb for dit barn
  • Se trafikken med dit barns øjne. Gå ned i knæ, når I taler om den
  • Gør det abstrakte konkret
  • Lyt til dit barn, men husk at det er dig, der bestemmer
  • Kan overholde enkelte gå-regler, men må ikke gå alene i trafikken
  • Børn lærer af, hvad voksne gør. Vær selv en rollemodel

Se en masse trafikøvelser, som du kan prøve med dit barn her

Kilde: Rådet for Sikker Trafik.

– Man bør tale om konkrete ting, så man ikke siger “nu skal vi kigge os for”, men i stedet siger “nu skal vi se, om der kommer biler eller cykler”, siger Tina Valter Olsen fra Rådet for Sikker Trafik.

I børnehaven er pædagogerne sikre på, at børnene vil kunne tage projektet med ned i rygsækken inden skolestart.

– Ved at kigge på de farverige skilte, så lærer børnene at tolke trafiksprog. Når de lærer det som helt små, så glemmer de det aldrig, siger Nevzat Özturk.

Nevzat Özturk viser stolt Girafstuens arbejde frem
Foto: Tobias Bonde Simonsen

Sådan gjorde vi: Journalisten kendte til børnehaven, som var i gang med det givne projekt. Derfor kontaktede man Børneulykkesfonden og Rådet for Sikker Trafik for at høre om status på børns kendskab til trafikken. Journalisten har været fysisk til stede til projektet i Christianebo. Interviewet med Nevzat Özturk er foretaget ansigt til ansigt. Interviewene med Tina Valter Olsen fra Børneulykkesfonden og Henriette Madsen fra Rådet for Sikker Trafik er foretaget telefonisk.