Ordblinde teenagere skal læse om Søren og Mette

Mens alle andre børn slipper af med læsebøgerne, når de er færdige med de små klassetrin, må ordblinde børn trækkes med Søren

Mens alle andre børn slipper af med læsebøgerne, når de er færdige med de små klassetrin, må ordblinde børn trækkes med Søren og Mette hele skolegangen. 

 

Rosa Nordahl på 16 år har gået i specialklasse for ordblinde det meste af sin skolegang. Men det er først nu, hvor hun går i niende klasse på en efterskole for ordblinde, at hun får noget interessant læsestof mellem hænderne. 

 

”Man lavede ikke så meget i specialklassen. Man fik noget, som svarede til ens læsehastighed, men man fik sådan nogle lette bøger, som var til børnehaveklassebørn. Så det var ikke interessant at læse,” siger hun. Hun fortæller, at hun blev undervist med bøger, der svarer til 3. klassetrins niveau, da hun gik i 8.

 

Næstformand i Dansk Ordblindeforening Erik K Rasmussen bekræfter Rosas beretning om kedelige læsebogstekster i de store klasser. 

 

”Vi møder det desværre alt for tit. Alt for tit sidder de med Søren og Mette hele skoleforløbet igennem,” siger han.

 

Skader læseglæden

Et af de store problemer ved at give tekster, der er lavet til de små klassetrin, til de større børn, er, at de simpelthen ikke synes, det er interessant at læse. 

 

”Man er jo ikke dum, fordi man er ordblind. Man ved jo ligeså meget om, hvad der sker i verden, og man vil jo gerne læse. Men når man så får lille Bo, så er det lidt kedeligt.” siger Rosa Nordahl. 

 

Erik K. Rasmussen mener også, at der ligger et stort problem i, at de ordblinde unge ikke får de positive læseoplevelser, der skal til for at få en læselyst, man kan tage med videre i livet. Og det kan skade deres videre uddannelsesforløb. 

 

”Der er mange, der giver op og ikke gider at have noget med boglige fag at gøre. De gider ikke at læse senere i deres uddannelse, for de gider ikke at åbne en bog.” siger han.

 

Der findes andre måder

Det er muligt at undervise ordblinde med materiale, der passer til det niveau, de er på, samtidig med at man tager højde for deres ordblindhed. Rosa Nordahl er endelig kommet på en efterskole, hvor de læser niende klasses materiale i niende klasse. 

 

”Lige nu går jeg på sådan en skole, hvor vi får niende klasses materiale og så får man bar ekstra hjælp til det. Det er jeg rigtig glad for.” 

 

Der findes også materiale, lavet specielt til ordblinde. ”Pædagogisk forlag har nogle bøger, hvor man har skrevet dem rent for svære ord, så man kan læse nogle bøger der har et indhold,” siger Erik K. Rasmussen. Han mener at problemstillingen er et symptom på, at folkeskolerne ved for lidt om, hvordan de skal håndtere de ordblinde unge. 

 

”Det er igen det der med, at man ikke kender til det ude i folkeskolen hvad det er man skal gøre. Man ved ikke, hvordan man skal undervise.”  Han mener, at man i stedet for at give eleverne læsebogstekster skal fokusere meget mere på, hvilke specifikke problemer den enkelte elev har med læsningen. 

 

Læs også

 

Antallet af friskoler eksploderer

 

Ekspert: Drop opdelingen mellem drenge og piger