Pendlere strander i Køge

 Foto: MorgueFile
Pendlere på Østbanen risikerer at vente en halv time på næste tog.
Foto: MorgueFile

Du kommer op ad trappen og ser et sæt røde baglygter på vej væk. Toget er kørt. Køreplanen siger minuttal 21 og 51 hver time, og hvis toget, der kører fra Rødvig på Stevns til Køge, overholdt de tider i køreplanen, ville det være muligt for de sydøstsjællandske pendlere at nå en videre forbindelse i Køge. Men det er ikke altid tilfældet.

Ifølge pendler Torben Eklund, der tager toget hver dag, er tidsplanen ikke til at regne med.

– Det er tit, jeg oplever forsinkelser, der betyder, at man ikke kan nå det S-tog eller regionaltog, som man kan ifølge køreplanen. Og det er frustrerende som pendler ikke at kunne stole på køreplanen.

Også formand for Østsjællands Pendlerklub Gitte Geer, der selv pendler på strækningen, oplever problemet. To til tre gange om ugen kommer toget senere til Køge, end køreplanen lover.

– Det er alt, alt for tit, siger hun.

Ifølge Gitte Geer er det særligt slemt for de pendlere, som skal med regionaltoget mod Roskilde, der kører i minuttal 25 og 55. De risikerer at skulle vente en halv time på stationen.

Læs også: Pendler: Jeg tager et tidligere tog for at få en siddeplads

Regionstog: Ikke vores skyld

Hos togselskabet Regionstog, der styrer driften, står problemerne på Østbanen højt på dagsordenen. Kundechef hos Regionstog Anne Frydendahl deler pendlernes frustration, men slår samtidig fast, at der er flere årsager til problemet, som Regionstog ikke er herre over.

Ifølge Anne Frydendahl er det Banedanmark, der skal give signal for, at toget må køre, og det skal passe sammen med et andet tog, der kører til og fra Næstved. Det skyldes, at begge toge skal krydse en stor overskæring i Køge, der kun må lukke et vist antal gange i døgnet. Det betyder også, at køreplanen er, som den er, fordi den skal hænge sammen med den øvrige togdrift.

– Vores problem er, at DSB har førsteret på togdriften, og vi har kun anden prioritet. Sådan er det bare. Så der bliver taget hensyn til DSB, og det er først, når DSB har lavet sin køreplan, at vi kan lave vores, siger Anne Frydendahl.

Der er selvfølgelig nogle, der er gode til at løbe, som når det, selvom det er forsinket. Men der er også nogle, der ikke gør.

Gitte Geer, formand for Østsjællands Pendlerklub

Løb eller tag før hjemmefra

Gitte Geer mener dog, at fire minutter bogstaveligt talt ikke er nok at løbe på, hvis toget er bare en smule forsinket. Især på de store afgange om morgenen er det svært for pendlerne at nå sin videre forbindelse.

– Vi skal ned ad en trappe, hen ad en gang og op ad en anden trappe, så folk med store tasker og bagage bremser alle andre. Der er selvfølgelig nogle, der er gode til at løbe, som når det, selvom det er forsinket. Men der er også nogle, der ikke gør, siger hun.

Heller ikke Anne Frydendahl fremhæver perronforholdene på Køge Station som en hjælp til pendlerne.

– Hvis vi kom ind i det spor, der passede til regionaltoget, og folk ikke skulle ned ad trapper og over på et andet spor, så havde folk kunne nå det. Det kæmper vi sindssygt for at få lov til.

Ifølge Gitte Geer har problemerne dog stået på flere år, og det har betydet, at flere er begyndt at tage en tidligere afgang for ikke at risikere at komme for sent til næste forbindelse.

Læs også: DSB’s nye afgangstavler møder kritik

Statistik over problemet

For Torben Eklund blev forsinkelserne så stort et irritationsmoment, at han en dag besluttede sig for at føre alle ankomsttider ind i et simpelt regneark på computeren.

– I ca. 30 procent af tilfældene er toget i Køge indenfor et minut til halvandet. Så er der ingen problemer med at nå det næste tog. Cirka en tredjedel af tiden skal man løbe som en sindssyg for at have en chance. Og resten af tiden er toget så forsinket, at det slet ikke er muligt at nå det, siger han om resultaterne.

 Læs også: Lukning af togstationer på Fyn er dødsdom for landsbyer


Ikke noget ’quick fix’

Hos Regionstog mener man ikke, at det er realistisk at ankomme på minuttet hver gang og pointerer, at køreplanen ikke er så stram, hvis bare tingene fungerer. Derfor har de fokus på problemet og har i den seneste tid haft ekstra bemanding på.

– I den sidste halvanden måned har vi haft en person siddende i morgentimerne for at sikre pendlertrafikken. Han sidder simpelthen hele tiden og holder øje med modkørende tog, så det passer sammen, siger Anne Frydendahl.

Et af problemerne er nemlig, at dele af strækningen kun er et-sporet. Det betyder, at modkørende tog skal krydse ved specielle stationer og derfor ikke så nemt kan justere til forsinkelser.

De sydøstsjællandske pendlere kan dog godt regne med, at de står højt på Regionstogs dagsorden.

– Vi afventer, at vi indenfor meget få dage får DSB’s køreplan, og så skal vi i gang med at lave køreplanen for 2015. Den vil blive gennemtestet på alle leder og kanter, og vi vil også have samarbejde med pendlerne, siger Anne Frydendahl.