Politisk uenighed om elbilsaftale

Elbil-testere føler at de mister frihed Foto: Morguefile.com
Der er uenighed om registreringsafgiften på elbiler
Foto: Morguefile.com

Det sidste år er salget af elbiler faldet voldsomt som en reaktion på den gradvise registreringsafgift.

Partierne som oprindeligt indgik aftalen har dog ikke en umiddelbar løsning på problemet.

Elbilerne har solgt dårligt i år som en konsekvens af den nye registreringsafgift. Det kunne vi fortælle historien om i sidste uge. Den nye registreringsafgift betød, at kun 682 valgte at investere i en elbil, hvilket er væsentligt færre end sidste år, hvor 3.838 købte sig en elbil.

Det er et problem, mener Socialdemokraterne. De var selv med til at indføre loven, som betyder at registreringsafgiften for elbiler gradvist skrues op med 20 procent per år. I 2020 skal elbilen have samme registreringsafgift som benzin- og dieselbiler.

S vil sælge flere elbiler

Det er dog et problem, når vi allerede ser et så stort fald i salget af elbiler, mener Jesper Petersen som er Skatteordfører for Socialdemokraterne. Han understreger, at målet om at sælge 1.800 biler er centralt for partiet.

–  Det er urealistisk, at vi når målet på 1.800 solgte elbiler. I aftalen forpligtede vi regeringen til at se på aftalen igen, hvis vi ikke havde nået målet i udgangen af 2016. Det aftale har vi tænkt os at holde regeringen op på. Men det er for tidligt at sige præcist, hvad løsningen bliver, siger Jesper Petersen.

Han understreger, at det er vigtigt for Socialdemokraterne, at vi får flere elbiler på de danske veje, men at der vil være en for stor udgift for det danske samfund helt at fritage elbiler for registreringsafgift.

Læs også: Afgift giver styrtdyk i salg af elbiler

V har ikke planer om at ændre aftalen

Socialdemokraterne var i sin tid med til at stemme ja til lovgivningen sammen med blandt andet Venstre. Venstre ser dog ikke som et så stort problem, at der kun blev solgt 682 elbiler. Louise Schack Elholm, som er skatteordfører for Venstre mener ikke, tallet har været udtryk for et reelt mål, men snarere et skøn, om hvor mange elbiler, som ville blive solgt.

–  Det var ikke et mål at sælge 1.800 elbiler. Altså det var ikke et måltal, det var altså tale om en vurdering af, hvor mange der ville blive solgt, forklarer Louise Schack Elholm.

Hun mener, at det dårlige salg af elbiler hænger sammen med at køberne hamstrede elbiler til sig i 2015, og at der derfor er tale om et marked, som er mættet. Derfor har Venstre heller ingen plan om at ændre i elbilsaftalen.

– Aftalen hedder, at vi skal følge op på indfasningen af elbiler her til inden nytår. Men det har intet med salget at gøre. Det er en aftale, vi har haft fra start af. Vi har ikke på nuværende tidspunkt planer om at ændre på indfasningen af registreringsafgiften på elbiler, fortæller skatteordføreren for Venstre.

Uvist fremtid for elbiler

Den oprindelige aftale om registreringsafgift på elbiler blev indgået mellem regeringen sammen Socialdemokraterne, Radikale Venstre og Dansk Folkeparti. Radikale Venstre var i sommer ude at sige, at de ønsker en fuldstændig fritagelse på registreringsafgift på elbiler. Socialdemokraterne og Venstre er imod dette forslag, mens det ikke har været muligt at få en kommentar fra Dansk Folkeparti. Der er altså ikke flertal aftalepartierne i mellem.

Læs også: Usikker fremtid for afgiftsfri elbiler