Professionsuddannelser hitter blandt unge

20140326_090621
Unge vil ind på professionsuddannelserne. Foto: Ida Hejlskov Larsen

Ansøgningerne til professionsuddannelserne som f.eks. sygeplejerske- og socialrådgiverstudiet er steget med 7 procent på bare et år, viser de nye opgørelser fra Professionshøjskolerne. Ifølge rektor på Professionshøjskolen Metropol Stefan Hermann skyldes stigningen de unges ønske om muligheden for at gøre en konkret forskel.

 – Der er sket rigtig mange store ændringer indenfor socialt arbejde, både når det handler om udsatte børn og unge, og når det handler om beskæftigelse. Der er mange,  som gerne vil investere deres liv i at præge andre menneskers liv,” lyder det fra Stefan Hermann.

Vil gøre en forskel

Det er Amalie Skovgaard på 25 år enig i. Hun har valgt at søge ind på sygeplejerskeuddannelsen i stedet for at fortsætte sine studier i Psykologi og Pædagogik på Roskilde Universitet.

– På en professionsuddannelse føler jeg, at jeg i langt højere grad kan gøre gavn. Jeg tror, at det kommer af at have siddet og skrevet så meget, som så bare bliver smidt ud eller ikke bliver læst af nogen, mener hun.

Amalie Skovgaard færdiggjorde sin bachelor i sommer, men er nu én af de mange kvote 2-ansøgere, der vil ind på en professionsuddannelse. Stefan Hermann forklarer, at det særligt er uddannelsens kombination af teori og praksis, der gør den populær

Kombinerer teori og praksis

– Jeg tror, at det betyder noget for rigtig mange, at professionsuddannelsen kombinerer teori og praksis, og at man kan gøre en direkte forskel for andre mennesker. Socialt arbejde har fået en anden værdi her i tømmermændsårene efter krisen, lyder det fra rektoren.

For mange af ansøgerne er det hverken løn eller arbejdstider, der er det vigtigste for beslutningen af studievalg. Det er værdien af at udføre et reelt stykke arbejde, der er motivationen.

– Selvom lønnen ikke er særlig høj, og man måske kan have nogle hårde dage, kan man gå hjem hver dag og vide, at man har gjort en forskel for et menneske. Eller for flere mennesker,” mener Amalie Skovgaard.