Psykolog: Dårligt arbejdsmiljø udfordrer julefrokosterne

En god julefrokost på arbejdet er afhængig af gode arbejdsrelationer Foto: Wikimedia Commons
En god julefrokost på arbejdspladsen er afhængig af gode arbejdsrelationer
Foto: Wikimedia Commons

Det er ikke alle arbejdspladser, der er rustede til at holde en julefrokost. I hvert fald ikke hvis det sociale julearrangement skal have en positiv effekt på sammenholdet på arbejdspladsen. Relationerne mellem medarbejderne skal nemlig være i orden, for at en julefrokost er en god idé.

Sådan lyder vurderingen fra psykolog og forfatter til bogen Arbejdsrelationer & Relationsarbejde, Camilla Raymond.

– Hvis det psykiske arbejdsmiljø er godt på arbejdspladsen, og folk har det godt med hinanden, kan julefrokosten være med til at forstærke det gode samarbejde, fordi den er med til at udvikle relationerne. Det forudsætter, at man i forvejen har en god eller en neutral relation til sine kollegaer og arbejdsplads, forklarer hun.

Jeg kan kun se fordele, fordi du fremmer fællesskabet, du fremmer arbejdsglæden, du forstærker relationer, og det har alt sammen en afsmittende effekt på arbejdsdagen dagen efter.
Helle Bruun Madsen, ledelsesrådgiver

Læs også: Politiet fejrer J-dag med razzia

Der er simpelthen risiko for, at de ansatte ikke har lyst til at møde op, hvis de arbejder på en arbejdsplads, hvor forholdet til kollegaerne ikke er i top. I sådanne tilfælde er der risiko for, at sociale arrangementer ovenikøbet kan øge utilfredsheden på arbejdspladsen, hvis der ikke er sat øvrige tiltag i værk for at forbedre stemningen.

– Som arbejdsplads eller arbejdsgiver, der sætter sådan noget i værk både initiativ- og ressourcemæssigt, kan man opleve, at folk spørger »skal vi det?«, »er det obligatorisk?«, eller at de simpelthen bare holder sig væk. Nogle kan finde på at melde sig syge eller lignende for simpelthen at undgå det, fortæller hun.

Julefrokosten kan også være en god ting

Jesper Bastholm Munk er underviser og mægler for NGO’en Center for Konfliktløsning, hvor han især arbejder med konflikthåndtering i arbejdsmiljøer. Han mener, at det er vigtigt, at arbejdspladsen sætter klare spilleregler for det festlige arrangement, fordi julefrokosten ellers kan blive problematisk. Til gengæld kan det give anledning til, at nogle problemer kommer frem i lyset.

– Den positive del af det er, at man kan blive opmærksom på, at der er nogle problemstillinger, der kan være gode at tage op. Men man kan så sige, at hvis man tager dem op, og klokken er to om natten, og man har drukket noget alkohol, så kan det godt være, at man kommer til at snakke om det på en måde, der ikke er særlig hensigtsmæssig, siger Jesper Bastholm Munk.

Hvis ledelsen tager hånd om det, der skaber det dårlige psykiske arbejdsmiljø, og så bruger et socialt arrangement til at forstærke den gode proces omkring det, så kan det være helt vildt godt og enormt effektivt.
Camilla Raymond, psykolog

Han fortæller videre om et andet problem, der nemt kan dukke op, når samtalen flyder mellem kollegaerne over nogle øl og snaps. Nemlig at de kollegaer, der ikke er med til julefrokosten, bliver bagtalt.

– Det er typisk, at man begynder at snakke om andre, når de ikke er der, siger han.

Læs også: Ølspecialist: Tuborg Julebryg er ikke en rigtig julebryg

Helle Bruun Madsen er ledelsesrådgiver i rådgiverteamet for interesseorganisationen Lederne og er derfor i tæt kontakt med lederne på arbejdspladserne. Hun kender ikke til fortilfælde, hvor julefrokosten på arbejdet har været et problem, tværtimod. Hun mener ikke, at der er nogen faldgruber ved at holde en julefrokost på arbejdspladsen.

– Jeg kan kun se fordele, fordi du fremmer fællesskabet, du fremmer arbejdsglæden, du forstærker relationer, og det har alt sammen en afsmittende effekt på arbejdsdagen dagen efter, siger Helle Bruun Madsen.

Selv om psykologen Camilla Raymond mener, at julefrokosterne kan volde problemer, understreger hun, at de kan og bør bruges aktivt til at forbedre et dårligt arbejdsmiljø. Og at frokosterne derfor bør bruges til netop at løse nogle af de sociale problemer på arbejdspladsen.

– Hvis ledelsen tager hånd om det, der skaber det dårlige psykiske arbejdsmiljø, og så bruger et socialt arrangement til at forstærke den gode proces omkring det, så kan det være helt vildt godt og enormt effektivt, siger hun.