Rapport: Unge skal have bedre rådgivning i banken

Banker skal blive bedre til at rådgive unge Foto: Jyske Bank
Banker skal blive bedre til at rådgive unge
Foto: Jyske Bank

Det skal være slut med, at bankerne udnytter børn og unges ringe kendskab til økonomi, når de udformer markedsføring og rådgiver unge kunder. Det er nogle af hovedpointerne i den rapport, som Udvalget for erstatningsansvar ved rådgivning om finansielle produkter har afleveret til erhvervs- og vækstminister Henrik Sass Larsen (S). Og ministeren er enig i udvalgets anbefalinger og er klar til at ændre lovgivningen.

– Det er helt naturligt for mig, at bankerne bør tage særligt hensyn til børn og unge. Og det bør selvfølgelig være klart for bankerne, at de har et særligt ansvar for kunder med ringe kendskab til økonomi, siger Henrik Sass Larsen (S) i en pressemeddelelse fra Erhvervs- og Vækstministeriet.

Bankerne skal stå til ansvar

Udvalget bag rapporten blev nedsat af netop erhvervs- og vækstministeriet som følge af en øget mængde sager, hvor kunder oplevede dårlig eller mangelfuld rådgivning.

I rapporten anbefales det ligeledes, at der indføres en bestemmelse i god skik bekendtgørelsen, som stiller bankerne til ansvar, hvis kunderne modtager dårlig rådgivning. Også dette forslag bliver modtaget positivt af Henrik Sass Larsen (S).

– Jeg er også enig med udvalget i, at bankerne ikke skal kunne løbe fra deres ansvar. Får kunderne ikke den rådgivning, som de er berettiget til efter reglerne, skal det have betydning for bankernes ansvar og muligheden for at kræve erstatning. Det er kun rimeligt.

 Bedre rådgivning til unge

I bankernes interesseorganisation Finansrådet er man ligeledes positivt indstillet over for rapportens anbefalinger.

– Vi synes, at udvalgets anbefalinger er fornuftige. Man har lavet et grundigt arbejde, og det er en god ide, at de anbefalinger som i øjeblikket findes i markedsføringsloven også kommer til at gælde i god skik bekendtgørelsen for de finansielle institutioner, siger underdirektør i Finansrådet Susanne Dolberg.

Bankerne er nødt til at være mere opmærksomme på, at unge mennesker har brug for lidt mere information om finansielle forhold, og hvad det vil sige, at være kunde i en bank.
Susanne Dolberg, Underdirektør i Finansrådet

Hun erkender, at bankernes rådgivning til unge kan forbedres, og hun tror på, at den anbefalede bestemmelse er et skridt i den rigtige retning.

– Jeg forventer helt klart, at bestemmelsen vil kunne have den effekt, at man tænker sig om og overvejer, om den måde, man rådgiver voksne på, nødvendigvis skal være den samme som den måde, man rådgiver unge mennesker på. Bankerne er nødt til at være mere opmærksomme på, at unge mennesker har brug for lidt mere information om finansielle forhold, og hvad det vil sige, at være kunde i en bank, forklarer hun.

Læs også: Flere kommuner tager de unge med på råd