Regeringen vil ændre vores transportvaner

Ifølge regeringen skal danskerne op på cyklen og ind i toget inden 2050
Ifølge regeringen skal danskerne op på cyklen og ind i toget inden 2050

Lasse Hemmingsen og Jesper Lynghøj

I 2050 vil der være større sandsynlighed for, at du kan følges med dine kollegaer på arbejde. Enten i toget, på cykel eller gåben. I hvert fald, hvis regeringens mål om, at al transport skal være fossilfrit inden for 37 år skal lykkes. Danskernes adfærd er en af hovedelementerne, hvis det skal kunne føres ud i livet, fremgår det af pressemeddelelsen.

– En grønnere transport kræver et skift i vores adfærd, så flere benytter den kollektive transport, cykler eller går, siger den nyudnævnte transportminister Pia Olsen Dyhr (SF) i pressemeddelelsen.

Regeringen ser tre hovedelementer i arbejdet frem mod en fossilfri transport: effektivisering, nye drivmidler og adfærdsændringer.

Ekspert: Det bliver svært

Regeringens køreplan:

– 40 % reduktion af CO2 udledningen i 2020 (i forhold til 1990)

– Danmark skal være uafhængig af fossile brændstoffer i 2050

– Frem mod 2020 vil der være fokus på effektivisering

– Fra 2020 til 2050 vil fokus være på nye drivmidler

– Planen vil blive udarbejdet i samarbejde med Miljøministeriet og interesseorganisationer

Forsker på DTU Transport Sonja Haustein påpeger, at der ligger mange udfordringer i sådan en adfærdsændring. Hun mener, at det bliver svært, men ikke umuligt med den rigtige strategi.

– Det er svært at gøre noget ved hele befolkningen. Normalt er det en god idé at dele befolkningen op i specifikke grupper, så specifikke tiltag kan være rettet mod specifikke målgrupper, siger Sonja Haustein.

Hun påpeger endvidere, at selvom man får påvirket befolkningen, vil der altid være dele af den, som ikke vil ændre deres adfærd.

Bilen er også bliver en favorit

– Der er en gruppe, som er meget afhængig af bilen, og som ikke ønsker at ændre adfærd. Selv med et virkeligt godt offentligt transportsystem vil der stadig være en gruppe, som vil køre bil, siger hun.

En anden udfordring ifølge Haustein er, at de målgrupper, som er lette at nå ind til, allerede benytter den offentlige transport. Så man skal finde ud af, hvad der skal til for at fange de målgrupper, der benytter bilen, men gerne vil bruge den offentlige transport, hvis det bliver lettere for dem.