S-tog til Roskilde deler stadigvæk vandene

Debatten om en mulig udvidelse af S-togsbanen til Roskilde deler stadigvæk vandene. Foto: Wikipedia
Debatten om en mulig udvidelse af S-togsbanen til Roskilde deler stadigvæk vandene. Foto: Wikipedia

Det har længe været diskuteret, hvorvidt S-togsbanen skal udvides fra Høje Taastrup til Roskilde. En diskussion, der stadigvæk deler vandene, fortæller Mette Gjerskov (S), der udover at være Socialdemokratiets udviklingsordfører er folketingsmedlem fra Roskilde.

– Tidligere var det et klart nej, men med Køge-Ringsted-banen blev Roskilde forbigået, og stemningen har derfor vendt sig til det positive, siger hun.

Hun oprettede i sommers en åben Facebook-gruppe med navnet “S-tog til Roskilde? Hvad mener du?”, hvor borgerne i Roskilde frit kunne debattere, hvorvidt det var en god idé eller ej at få S-togsbanen udvidet. Det resulterede i overvejende positive indlæg.

Læs også: Heunicke vil overvåge DSB-kunders tilfredshed

– Vi oprettede Facebook-gruppen for at starte en åben debat og for at vise, at jeg er åben overfor idéen. Mit indtryk er, at folk i Roskilde gerne vil S-toget. Men det kommer til at tage noget tid, hvis det skal gå igennem, siger Mette Gjerskov.

Der er som sådan ikke nogle, der har noget imod, hvis S-togsbanen blev udvidet til Roskilde. Men mange pendlere frygter, at man får færre regionaltoge og derved dårligere og langsommere transport til København. Det er uomtvisteligt, at det tager længere tid med S-tog end regionaltog. Derfor er mange skeptiske over for idéen.
Torben Jørgensen, formand for Teknik- og Miljøudvalget i Roskilde Kommune.

Gammel debat er stadigvæk relevant

Debatten har efterhånden mange år på bagen, men på trods af at DSB i 2000 anbefalede den daværende trafikminister Jakob Buksti (S) at koble Roskilde på S-togsbanen, er intet sket. Bjørn Dahl (V), den daværende borgmester i Roskilde Kommune, afviste således projektet i 2002. Den gamle debat er dog på ingen måde irrelevant, hvilket de over 200 engagerede Roskilde-borgere i Facebook-gruppen viser.

Torben Jørgensen (S), formand for Teknik- og Miljøudvalget i Roskilde Kommune, er også positiv over for en udvidelse af S-togsbanen, men fremhæver, at en sådan udvidelse ikke må betyde færre regionaltoge.

– Der er som sådan ikke nogle, der har noget imod, hvis S-togsbanen blev udvidet til Roskilde. Men mange pendlere frygter, at man får færre regionaltoge og derved dårligere og langsommere transport til København. Det er uomtvisteligt, at det tager længere tid med S-tog end regionaltog. Derfor er mange skeptiske over for idéen, siger han.

Han forklarer yderligere, at man fra kommunens side mangler en garanti om hurtige regionaltog.

– Hvis vi kan få en garanti om en udvidelse uden forringelser på regionaltogene, så synes jeg, at det er en god idé. Men den garanti har vi ikke kunnet få endnu. Og vi har rigtigt mange pendlere fra Roskilde og Viby, der pendler til København, og hvis de får forringet deres muligheder for at komme til København og arbejde, så syntes jeg, at det er en dårlig idé, siger Torben Jørgensen.

Hvis der var tale om et S-tog som supplement til den togbetjening, som vi har i dag, så ville det være dumt ikke at sige ja. Men det forslag, som er blevet præsenteret for kommunen, vil resultere i, at der ikke længere vil være regionaltog-betjening i Hedehusene, og antallet af regionaltog-afgange fra Høje Taastrup vil blive halveret.
Michael Ziegler, borgmester i Høje Taastrup Kommune.

Klart nej fra Høje Taastrup

Samme holdning deler borgmester i Høje Taastrup Kommune, Michael Ziegler (K), der mener, at Høje Taastrup fortsat bør være endestation for linje B i fremtiden.

– I Høje Taastrup Kommune er svaret et nej til S-tog til Roskilde. Vi har haft det til behandling to gange i byrådet, og der er et klart flertal imod en S-togsbane til Roskilde, siger han

Læs også: Organisationer ønsker ny strategi for den kollektive trafik

Han forklarer, at grunden skal findes i måden, som en mulig S-bane ville udfolde sig.

– Hvis der var tale om et S-tog som supplement til den togbetjening, som vi har i dag, så ville det være dumt ikke at sige ja. Men det forslag, som er blevet præsenteret for kommunen, vil resultere i, at der ikke længere vil være regionaltog-betjening i Hedehusene, og antallet af regionaltog-afgange fra Høje Taastrup vil blive halveret, siger han.

Michael Ziegler frygter, at en sådan aftale vil kunne mærkes negativt i Høje Taastrup Kommune.

– Hvis et sådan forslag gik igennem, ville Høje Taastrup Station blive massivt nedgraderet fra at være en togstation med regional betydning til at være en velbetjent lokalstation. Det ville være til stor skade for erhvervsudviklingen i kommunen, og det vil være til gene for de rigtigt mange pendlere, der hver dag kører over Høje Taastrup Station. Og for Hedehusenes vedkommende vil det være til gene for flertallet af pendlere, der netop sætter pris på den hurtige og korte transportid til København, siger han.

Roskilde Kommune bestilte i oktober 2014 en rapport om fordelene og ulemperne ved en udvidelse af S-togsbanen. Rapporten blev fremlagt i marts 2015, men har ikke haft en synlig politisk effekt.