Seks fif mod forårets høfeber 

Flere og flere får høfeber. Her er en guide til at komme mere smertefrit igennem foråret med høfeber.

Forårssolen begynder så småt at bryde igennem de vintergrå skyer, og selvom forår, for de fleste af os, er lig med dejlige eftermiddage på græsplæner og åbne vinduer til eftermiddagskaffen i stuen, er det ikke alle der ser frem til forårets kommen med lige så stor begejstring. Der er nemlig en stor del af danskerne, der lider af høfeber.

Høfeber bliver en folkesygdom 
Ifølge en undersøgelse fra Astma-Allergi Danmark får flere og flere danskere stadig høfeber. I løbet af de sidste fire årtier har der været en stor stigning i antallet af folk, der lider af allergisk høfeber.
Astma-Allergi Danmark skriver, at en af grundende til stigningen sker, er at vores livsstil har ændret sig. Vi tilbringer i dag mere end 80% af vores tid indenfor. Det betyder, at vi er i kontakt med husstøvmider og støvpartikler i længere tid, og vi påvirkes derfor af dem mere intenst end før. 

Klimaændringerne påvirker din høfeber
Med klimaændringerne kommer også nye udfordringer til de høfeberplagede. Pollensæsonen kan nemlig blive op til to måneder længere, informerer Astma-Allergi Danmark. Samtidigt skriver de også at flere allergifremkaldende planter rykker til Danmark. De stigende temperaturer, og den stigende mængde af CO2 påvirker også de planter, vi allerede kender til, som pollensyndere i Danmark. Græsser og urter er nogle af  de sorter, der forventes at reagere mest på stigningen af Co2, og disse vil blive endnu mere allergifremkaldende, derfor kan flere danskere også blive plaget af pollenallergi. 
Hvis du gerne vil gøre noget selv for at mindske dine symptomer, kommer der her en lille guide til nogle småting, der kan hjælpe dig igennem de pollenfyldte forårsdage.

Læs også: Nu skal tusindevis af danskere vaske mere hård

  •   Vask eller skyld dit hår inden sengetid

Det er ifølge Christine Højer Eriksen, som er rådgiver hos Astmaallergi Danmark, en god ide at vaske eller skylle sit hår inden sengetid, så man ikke tager pollen med i seng.

  • Brug solbriller eller cykelbriller

Christine Højer Eriksen forslår også, at bruge Solbriller eller cykelbriller, hvis du døjer meget med øjensymptomer. På den måde kan du skærme dine øjne mod pollen.

  •  Lade være med at lufte for meget ud, når pollentallene er højest

Selvom det er lækkert med åbne vinduer til middagsmaden, kan det være en idé at lukke dem, og vente med at lufte ud til sen aftenen eller tidlig morgen. Solen kan nemlig være med til at sætte gang i pollen, fortæller Christine Højer Eriksen.

  •   Tjek Pollentallet fra dag til dag

Hvis din allergi er rigtig slem, og du gerne vil udgå for meget aktivitet udendørs, når pollentallet bliver rigtig højt, kan du tjekke tallet og vurdere om, du måske skulle finde på noget hyggeligt at lave indenfor i stedet. Du kan tjekke tallet på Astma-Allergi Danmarks applikation – Dagens Pollental.

  • Hvis du lider af græsallergi, så få en anden til at slå din græsplæne

Hvis du har en dejlig baghave med flot, grønt græs, og det gerne skal klippes engang imellem, forslår Christine Højer Eriksen, at du får en god ven til at klare jobbet. Græsslåning kan nemlig være rigtigt slemt for dig, der lider af græsallergi.

  •  Lad være med at tørre dit tøj udenfor i pollensæsonen

Det er en rigtig dårlig ide at hænge dit tøj til tørre udenfor, når pollensæsonen er på sit højeste, siger Christine Højer Eriksen. Pollen sætter sig nemlig i tøjet, og derved bliver dit nyvaskede tøj fyldt med det, du er allergisk overfor.

Leave a Reply

Your email address will not be published.