Slut med lang kø og klistrede fingre: Nyt system gør det hurtigere at pante

Dansk Retursystem tester i øjeblikket et nyt afleveringssystem, som skal gøre det lettere at aflevere pant. Foto: Dansk Retursystem

Nu skal det være slut med følelsen af fedtede fingre og klistret sodavand, der løber ned langs ærmet, når man afleverer pant.

Dansk Retursystem tester nemlig i øjeblikket et nyt afleveringssystem ved Rødovre Centrum.

Konceptet Drop & Go har til formål at gøre det lettere og hurtigere for forbrugerne at komme af med store mængder tomme dåser og flasker. Derudover er hensigten også at fastholde returprocenten. I dag kommer ni ud af ti emballager retur, hvilket svarer til en returprocent på 90.

– Det er vigtigt for os fortsat at udvikle og teste forskellige alternativer, så der er en bred palet af gode afleveringsmuligheder til alle typer forbrugere. Med Drop & Go tilgodeser vi forbrugere, som skal af med mange emballager. Omvendt fjerner det også den lille irritation, der kan være, når man står bag en med mange emballager i køen til flaskeautomaten, siger administrerende direktør i Dansk Retursystem Lars Krejberg Petersen i en pressemeddelelse.

Dansk Retursystem 

  • Andelen af genanvendte flasker og dåser er steget markant siden 2002
  • 10 milliarder tomme flasker og dåser har danskerne sendt til genanvendelse siden 2002
  • Dansk Retursystem blev stiftet i 2002

Tre gange så hurtigt som normale flaskeautomater 

I Drop & Go kan du hælde dine tomme flasker og dåser ned i en sluse, hvorefter de automatisk bliver talt, og panten kan blive udbetalt.

– Konceptet handler om, at man kan aflevere mange flasker på én gang, hvorefter man kan få kontant udbetaling. Vi arbejder i øjeblikket også på, at man kan få sat beløbet ind på sit dankort, forklarer Hanne Luke, kommunikationsdirektør fra Dansk Retursystem.

Maskinen kan tælle op til 120 emballager i minuttet, hvilket er tre gange så hurtigt som normale flaskeautomater i de forskellige fødevarebutikker.

Læs også: TV: Genbrug er moderne

Ingen fedtede fingre eller lugt af gammel øl

Siden den nye afleveringsmulighed åbnede den 3. marts har besøget været hyppigt.

– Der er virkelig run på derude. Der er mange, der er kommet ud for at prøve den. Det ser ud som om, at det går rigtig fint. Vi er hvert fald kommet godt fra start, fortsætter Hanne Luke.

En af dem, som har været forbi det nye afleveringssystem, er 30-årige Daniel Miller, som bor i Rødovre.

For ham er pantsystemet en smartere og mere moderne videreudvikling af det gamle pantsystem.

– Jeg prøvede den forleden dag. Den er super smart. Man hælder bare hele sin sæk med flasker, glas og dåser ned i en sluse. Herefter kører de ind i containeren på et transportbånd til sortering. Ingen fedtede samt ulækre fingre af gammel øl og vand, siger Daniel Miller.

En hurtigere proces

Så længe pantsystemet er på prøve, er det noget Daniel Miller vil fortsætte med at bruge, når han skal aflevere flasker.

– Når man har en hel pose fyldt med flasker, så er det meget hurtigere at bruge det nye pantsystem, fremfor at man skal stå i kø i Føtex, fortsætter han.

Frem til den 3. juni testes afleveringssystemet hos forbrugeren i Rødovre Centrum. Derefter vil Dansk Retursystem teste det på Roskilde Festival og Smukfest i Skanderborg.

Sådan gjorde vi: Ideen til artiklen udsprang af en pressemeddelelse, som kom ud den 2. marts. Vi kontaktede derfor den presseansvarlige kommunikationsdirektør Hanne Luke for at få sat nogle flere ord på afleveringskonceptet. Derudover kontaktede vi Daniel Miller, som er forbruger af konceptet. Begge kilder er interviewet over telefon.