Studerende gror moustache i november

 På Danmarks Tekniske Universitet kommer fredagsbaren til at vrimle med moustacher og fustager. I fredagsbaren ’Diamanten’ har en gruppe drenge lavet en profil på ’Movembers’ hjemmeside for at være klar til d. 1. november. Movember er en kampagne, der sætter fokus på mænds sundhed ved at lade mænd gro et overskæg i en hel måned. I år kan man som noget nyt melde sig til kampagnen i grupper – en mulighed, som flere studerende benytter sig af.

”Idéen er, at vi skal samle mere ind end de andre fredagsbarer. Jeg håber at andre skoler kan tage sig sammen og lave et netværk,” siger teamleder for gruppen på DTU, Nicholas Damgaard Anderson. Nicholas var også med til sidste års kampagne, og synes godt om konceptet. ”Det er en god måde at vise sin støtte på og skabe opmærksomhed omkring det. Og så er det sjovt at få lov at gå rundt med et overskæg en hel måned og se lidt dum ud.”

Beskedent overskæg
I Sønderborg er en gruppe allerede oppe på 50 personer fra Syddansk Universitet på videnscenteret Alsion. Gruppen ligger lige nu nummer 2 på Movembers danske rangliste over flest indhentede penge.

”Det startede egentlig som et væddemål om at holde skægget i længst tid, men vi havde hørt om Movember og tænkte, at vi ligeså godt kunne gøre lidt ud af det og støtte et godt formål samtidigt. Det har udviklet sig en hel del,” bemærker teamleder Simon Smith. Det er første gang Simon skal gro et overskæg, så han regner med at præstere et ”beskedent overskæg”.

Overskægs-tv
Hos Movember Danmark er talsmand Mike Nybroe rigtig glad for at kunne tilbyde muligheden for at melde sig til i grupper i år.

”Vi ved, at det at være med i Movember typisk er rigtig sjovt, når man er nogle stykker om det. Det kan jo for nogle mennesker være lidt grænseoverskridende, derfor er det sjovt at være nogle stykker i samme båd.” Udover kampagneinitiativer som overskægsbeklædte busser og toge i hele landet samt 14 timers overskægs-tv på TV 2 Zulu, kan vi vente os flere spændende nyheder fra Movember. ”Det er en kampagne, der resonerer godt med danskerne. De kan godt lide den. Og den kan også godt lide dem,” lyder det fra Mike Nybroe.

Medstifter af Movember, australske Justin Coghlan, er også imponeret over den danske indsats.

”Med 7.500 fantastisk engagerede ’Mo Bros’ og ’Mo Sistas’ levede vores første officielle år i Danmark i 2011 virkelig op til vores mantra om at ’Knowledge is Power and Moustache is King’. Jeg glæder mig til at se en masse flotte overskæg husere i Danmark denne Movember,” siger han i en pressemeddelelse.

Læs også:

Kampagne gav 7608 nye danske overskæg

Kendte lader sneglen gro mod kræft