Svensk producent vil gøre op med kønsstereotyper med nyt spil

Film- og spilproducenten Doris lancerer spillet “Alex og Alkymistens hemmelighed” i vinteren 2019.
Foto: StockSnap/Pixabay

Den svensk-feministiske film- og spilproducent Doris vil gøre op med kønsstereotype spilkarakterer. Den ambition skal realiseres ved hjælp af det nye spil, ”Alex og Alkymistens hemmelighed”, som henvender sig til børn mellem 8 og 12 år. Spillet udkommer i vinteren 2019 i App Store og i Google Play, og har været undervejs siden 2011.

Ifølge film- og spilproducenten har alle børn et behov for at deltage i et spilmiljø, der ikke er præget af kønsstereotypiske karakterer. Derfor ønsker producenten at skabe et nyt spil, der bygger på nye og anderledes karakterer, som børnene kan se sig selv i på en kraftfuld og positiv måde.

Målet skal realiseres i form af deres nye spil, ”Alex og Alkymistens hemmelighed”. Spillet handler om den nysgerrige pige Alex, der skal forsøge at løse en række gåder i spillet.

Lisa Lindén var projektleder på produktionen bag ”Alex og Alkymistens hemmelighed”. Ifølge hende opstod idéen til spillet, da hun så, hvad hendes egne børn spillede.

– Idéen kom egentlig, da jeg så, at mine børn spillede et meget stereotypisk spil. Jeg var i chok over spillets indhold. Der manglede kvindelige karakterer, som kun var med i spillet som bipersoner. Derudover var der en tendens til, at de spil, der henvendte sig til piger, primært appellerede til udseendet, fortæller Lisa Lindén.

Projektlederen mener, at der fortsat mangler diversitet i spillene, og derfor er det vigtigt for Doris at skabe debat i branchen igennem et nyt spil.

– Vi ønsker at skabe en debat med spillet, for industrien er stor og tjener mange penge. Og kigger man på mainstream-spillene, mangler der stadig diversitet. Vi siger ikke, at vores spil er løsningen på problemet, men vi synes stadig, at der er en masse at gøre i branchen, mener Lisa Lindén.

Ikke enig i analysen

Simon Jon Andreasen er akademileder på Det Danske Akademi for Digital Interaktiv i København, hvor han underviser i, hvordan man laver spil.

De kæmper en kamp, der er vundet.
Simon Jon Andreasen, akademileder på DADIU

Han er ikke enig i Doris’ analyse af spilbranchen, som den ser ud i dag. Han mener, at Doris har en fordomsfuld opfattelse af branchen og dens måde at håndtere stereotyper.

– Deres præmis på spilområdet er meget fordomsfuld, og jeg synes faktisk, at spillene har udviklet sig utroligt meget siden 2011. Spillene er blevet meget mere diverse. Branchen er blevet mere nuanceret og særligt i forhold til, hvordan man portrætterer ting, mener Simon Jon Andreasen.

Han understreger, at det vigtigt at diskutere stereotyper inden for spilbranchen, men han mener, at Doris er for sent ude med deres ambition om at gøre op med stereotyper.

– Jeg synes, Doris er en postgang for sent ude. Da deres projekt startede i 2011, var projektet relevant, men i dag er sagen vundet. De kæmper en kamp, der er vundet, siger Simon Jon Andreasen.

Spillet blev udviklet i samarbejde med interessegruppen Donna fra Högskolan i Skövde.

Sådan gjorde vi: Journalisten fik et tip om Doris’ kommende spil, hvorefter journalisten kontaktede Doris for at høre nærmere om spillet. Herefter ringede journalisten til et dansk spilakademi for at høre om dets syn på Doris’ budskab.