Taxichauffører indsamler bevismateriale mod Uber

Taxichaufførerne i London demonstrede i d. 11. juni 2014 mod Uber. Foto: David Holt
Taxichaufførerne i London demonstrede i d. 11. juni 2014 mod Uber. Foto: David Holt

Taxichauffører i København er nu blevet så trætte af, at Uber-chauffører stjæler deres kunder på ulige vilkår, at de er begyndt at indsamle beviser til politiet. De mener, at Uber-chaufførerne kører ulovligt, fordi de ikke overholder lovningen for taxikørsel, og derfor vil de have politiet til at reagere hurtigere.

– Jeg har kørt med Uber ni gange for at dokumentere, at de tager penge per minut, og det må man ikke ved samkørsel. Jeg er jo selv taxichauffør og kender loven ud og ind, så hvis politiet har brug for hjælp, hjælper jeg dem gerne, fortæller en 26-årig taxichauffør fra København, der ønsker at være anonym af hensyn til sin sikkerhed.

Jeg forstår ikke hvorfor politiet og politikerne ikke gør mere.
Carl Halkier, vognmand, København

Uber blev politianmeldt af Trafikstyrelsen for overtrædelse af taxiloven for fire måneder siden, men taxichaufførerne forstår ikke, hvorfor det tager så lang tid for Københavns Politi at komme til en afgørelse. Fra Uber lyder det, at de blot formidler samkørsel og ikke er et taxiselskab.

Uber findes i det meste af Europa, men er blevet ulovligt i flere lande. Se grafik over Uber i Europa her.

Hvad er Uber?
UberPOP er en amerikansk app, hvor du via GPS kan bestille en privat chauffør. Uber betegner sig selv som en teknologivirksomhed og findes i 55 lande.

Derfor er taxichauffører begyndt selv at køre med Uber, så de kan indsende kvitteringer til Københavns Politi som bevis på, at Uber overtræder loven.

Københavns Politi bekræfter i en mail, at sagen efterforskes, og at materiale fra taxibranchen indgår i sagen. De svarer dog ikke på, hvorfor der ikke er faldet afgørelse endnu, og de kan heller ikke sige, hvornår de forventer at være færdige.

Taxikørsel eller samkørsel?

Ifølge Taxiloven er der tale om erhvervsmæssig personbefordring, altså taxikørsel, hvis chaufføren tjener penge på kørslen. Samkørsel er til gengæld tilladt, hvis chauffør og passagerer deler udgiften til benzin og slidtage.

Ubers chef for Storbriantien, Irland og Norden, Jo Bertram, fortæller, at Ubers app ikke er blevet skabt til, at chaufførene skal tjene penge.

– Samkørselstjenesten UberPOP er designet, så man deles omkring omkostningerne ved at være bilejer i Danmark, og derfor heller ikke med henblik på fortjeneste, skriver Jo Bertram i en mail til Netavisen.

Læs også: Overblik: Uber-taxikrig i hele Europa

På Facebook-siden ’UBER FAKTA’ bliver der delt kopier af kvitteringer samt billeder af biler og chauffører, der kører for Uber. Taxichauffør Carl Halkier har kørt taxi i 25 år og står sammen med en række andre chauffører bag Facebook-siden.

– Jeg forstår ikke hvorfor politiet og politikerne ikke gør mere. Vi har ikke noget i mod konkurrence, men det skal være på fair vilkår. Jeg har kæmpet for at blive vognmand, og det bliver man jo ikke rig af, men det gør ondt at miste kunder på den her måde, siger Carl Halkier.

Dansk Taxi Råd håber på afklaring

Dansk Taxi Råd, der repræsenterer 95 procent af landets taxiselskaber, forstår ikke, hvorfor det tager så lang tid at komme til en afgørelse.

– Hvis du tjener penge på at transportere folk rundt – og det ved vi reelt, at det er der sker med Uber – er det taxikørsel og derfor underlagt taxiloven. Chaufføren skal have en særlig uddannelse, bilen skal opfylde miljøkrav og mange andre ting, fortæller Trine Wollenberg, direktør i Dansk Taxi Råd.

Dansk Taxi Råd kan ikke se en målbar nedgang siden Uber kom til Danmark, men Trine Wollenberg fortæller, at det er en stor irritation blandt taxichaufførerne og håber på, at politiet snart bliver færdige med efterforskningen.

4 Responses to "Taxichauffører indsamler bevismateriale mod Uber"

  1. Michael Skipper   19. marts 2015 at 17:42

    Hvis dét bliver godkendt er det så fri konkurrence?
    For at køre taxa i Danmark, skal chaufføren have bestået b. (Bil) og erhverv. For at blive taxa vognmand skal man have erfaring og én bevilling, og ingen gæld til det offentlige.
    Hvis man kun har bus erhverv, må man godt køre med f.eks 72 pax, men ikke lille personbil med 9 pax incl chauffør. Men det må man godt hvis Uber accepteres, godkendt af øverste myndighed.

    Det vil være totalt til grin.
    Det er ikke okay for de taxa vognmænd og chauffører vi har nu.

  2. Steen Petersen   19. marts 2015 at 22:12

    Det er jo ikke et spørgsmål om, at Uber skal gøres ulovlig. Den kørsel Uber formidler ER allerede ulovlig, så eksisterende lov skal bare håndhæves. Det ville være naturligt, at politiet tog sig af den del, men af en eller anden grund sker det ikke. Set udefra tegner der sig det billede, at politiet foreløbig har brugt flere ressourcer på at snakke sig udenom at håndhæve loven, end der rent faktisk skal til for at standse uvæsnet. Det virker meget, meget mærkeligt.

  3. Anonymous   8. april 2015 at 19:13

    Kunne årsagen være at Politiet har fået besked fra “big brother” om at sylte sagen, således at Uber, eget af Google/goldansachs/illuminati/free masons, kan få lov til at indføre deres totalitære system via foreksempel Uber??

    Når man er chuaffør/passager via Uber, bestemmer virksomheden Uber 100% over om du må være med i App’en de behøver ingen grund for at udelukke dig!! I den gamle branche er der flere instanser som skal afgøre en udelukkelse, vognmand/taxinævn og man kan klage og føre sag i retten, det kan man ikke i Uber, hvis de vil udelukke en person, gør det det, uden at forklage!! Og Uber er ved at overtage al personbefordring i verden, dermed et totalitært system…

    Ved godt det lyder “skørt”, men det næste bliver at vi alle får en chip i kroppen!! Vi er ikke langt derfra!! Uber har kun fået succes, fordi det er en del af den store “verdens regering”..

  4. Anonymous   8. april 2015 at 19:18

    Løsningen er at der bliver lavet en APP som kører via et decentralt system og kun benytter Bitcoins som betaling, dette vil give magten tilbage til individet igen!

    Bitcoin + “Ethereum” (eventuelt anden implenmentation af Smart contracts som kommer snart), APP via disse, vil give individet magten tilbage og udelukke de “onde magter”.