Too Good To Go: ”Det er god reklame for forretningerne”

Too Good To Go guider dig til at mindske madspild.

Madspild er et hot-topic i Danmark, og nogle af dem der kæmper forrest i kampen mod de mange tons mad, der årligt bliver smidt ud, er iværksætterne bag appen Too Good To Go, en applikation, der gør det muligt at bestille mad, der ellers ville blive smidt ud.

Indtil videre har app’en, der blev lanceret i Danmark i slutningen af 2015, været en succes. Den har redistribueret over 500.000 måltider, reddet over 700 ton mad fra at ende i skraldespanden og vundet flere miljøpriser, blandt andet Nordisk Råds miljøpris 2016. Men også forretningerne ser en klar fordel i at være med.

– I gennemsnit tilmelder 25 forretninger sig om ugen, så det går bare lynhurtig, fortæller Stig Nielsen, Der er Country Manager i Danmark hos Too Good To Go.

Stig Nielsen mener, forretningerne får mere ud af samarbejdet end blot god samvittighed, da samarbejdet giver forretningerne et godt image og god reklame.

– Samarbejdet med os er god markedsføring for forretningerne. Jeg plejede for eksempel ikke at spise på Dalle Valle, men så prøvede jeg det igennem Too Good To Go, og nu kommer jeg der jævnligt, fortæller han.

Søren Møller, der er distriktschef ved bageriet Emmerys fortæller, at Emmerys blandt andet er med i samarbejdet, fordi konceptet bag Too Good To Go stemmer overens med Emmerys eget koncept, og derfor er med til at supplere hele deres image.

-Emmerys brød er 100% økologisk, og hele tankegangen om miljø og interessen i at mindske madspil supplerer det image, bageriet bygger på. Så vi er også med i samarbejdet, fordi det supplerer vores image set-up, fortæller Søren Møller.

Roskilde Smørrebrød er også hoppet med på bølgen. Helle Pedersen, som er daglig leder hos forretningen, fortæller, at de får besøg af mange nye ansigter, der kommer og samler det billige overskudsmad op, og at de håber på, at de nye ansigter bliver til faste kunder. Helle Pedersen tilføjer også:

-Too Good to Go er meget oppe i tiden, og forretningerne, der samarbejder med dem, bliver lagt mærke til. Så ja, det er god reklame for os.

Kundetab bliver ikke et problem
Hverken Søren Møller eller Helle Pedersen er bange for at miste kunder på konceptet.

-Tanken om, at gæsterne måske vælger at vente til klokken 18.15, hvor de kan hente det billigere brød, i stedet for at handle når de er sultne har strejfet os, men det, tror vi simpelthen ikke på, vil ske, forklarer Søren Møller.