Trafikforsker: Fjollet, at vi ikke har en cykelhjelm-lov

hhdhddh
I Danmark er det ikke lovpligtigt at have cykelhjelm på. En trafikforsker mener, at det blandt andet kunne hjælpe børn. Modelfoto

Trafikforsker Harry Lahrmann fra Aalborg Universitet synes, at det er ærgerligt, at Cyklistforbundet ikke ønsker et lovkrav om at bære cykelhjelm.

– Det er den holdning, der er. Og den synes jeg er lidt trist. Jeg synes, at man skulle være lidt skarpere på at sige til cyklisterne: ’I har altså også et ansvar selv for at reducere jeres risiko i trafikken.’

Man kunne måske også støtte nogle børn i at køre med den ved at gøre det obligatorisk.
Harry Lahrmann, trafikforsker

Desuden mener han, at der ville være andre positive aspekter ved at indføre en lov om cykelhjelme.

– Man kunne måske også støtte nogle børn i at køre med den ved at gøre det obligatorisk. De piger, der ikke vil have cykelhjelm på, fordi de bliver mobbet med håret, ville kunne sige ’politiet siger, at jeg skal – det er ikke kun min mor, der siger det’.

Selvom trafikforskeren mener, at politikerne burde overveje en lov, så er cyklisternes forbund ikke enig. Her ønsker man ikke, at der skal lovgives i forhold til, om man skal køre med cykelhjelm.

Hvis alle brugte cykelhjelm, ville:

  • 800 cyklister hvert år undgå alvorlige hovedskader.
  • mellem fem og ti menneskeliv reddes hvert år.

– Kilde: Rådet for Sikker Trafik

Regler gør det besværligt at cykle

Hos Cyklistforbundet er de klar over, at det kan medføre alvorlige hovedskader, hvis man kommer galt afsted på sin cykel uden at have hjelm på. Alligevel mener forbundet ikke, at det er en god idé at gøre cykelhjelmen lovpligtig i Danmark.

Læs også: Vi smider cykelhjelmen efter frokost

– Vi har den holdning, at det skal være et frit valg. Vi anbefaler folk at køre med cykelhjelm, og skulle jeg selv falde og slå skallen, ville jeg da helst have en hjelm på. Men man kan ikke sammenligne det med at køre med sikkerhedsseler i bil, fordi det at cykle har så kraftig en sundhedseffekt i sig selv, og risikoen ved at få en alvorlig hovedskole er meget lav. Selvfølgelig er det forfærdeligt for dem, det sker for. Men det der sker, når man indfører mange ekstra regler, der skal overholdes, før man kan sætte sig ud på sin cykel, er, at det bliver mere besværligt at cykle. Og vi mener, at det vil resultere i, at der er færre, der vil cykle, siger Lotte Malene Ruby fra Cyklistforbundet.

Cyklister lever længere

Ifølge Cyklistforbundet er der en vigtig sundhedsfaktor, der spiller ind. Den motion, man får ved at cykle, er nemlig med til at forhindre blandt andet hjertekarsygdomme.

Læs også: Usynlige cykelhjelme hitter i København

– Det man ser er, at cyklister som trafikantgruppe har ti raske leveår mere end andre trafikantgrupper. Så der skal ikke særlig meget mindre cykling til, før man får en negativ sundhedsgevinst af at indføre sådan en lov, tilføjer hun.

Huller i undersøgelserne

Trafikforsker Harry Lahrmann synes, at det er op til politikerne at vurdere, om cykelhjelmen skal gøres lovpligtig. Dog mener han, at baggrunden for, at den ikke er det i dag, er misforstået.

 Læs også: København er langt fra mål om færre cykelulykker

– Jeg har været inde og kigge på de undersøgelser, der kommer til den konklusion, at det samfundsmæssigt er en dårlig idé at gøre cykelhjelmen lovpligtig, fordi man mister mere, end man tjener. Og der er altså nogle antagelser dér, som er lidt problematiske. Grundantagelsen er, at hvis folk stopper med at cykle, begynder de ikke på andre former for motion. Jeg synes, at en rimelig grundantagelse ville være, at hvis man begynder at cykle ti kilometer på arbejde, så går man lidt mindre i fitnesscenter, eller hvad man nu dyrker af motion. Derfor er jeg ikke helt tryg ved den konklusion, siger Harry Lahrmann.