Trafikforsker: Højere fartgrænser for campingvogne udfordrer trafiksikkerheden

Hvis regeringens lovforslag går igennem, må biler med campingvogn fremover køre 100 kilometer på motorvejen Foto: en.wikipedia.org
Hvis regeringens lovforslag går igennem, må biler med campingvogn fremover køre 100 km/t på motorvejen. Foto: en.wikipedia.org

Regeringen har for nyligt fremsat et lovforslag om at sætte fartgrænserne for biler med campingvogne og trailere op. Det drejer sig om en forhøjelse af fartgrænsen på motorvejen fra 80 km/t til 100 km/t og fra 70 km/t til 80 km/t på landevejene. Inspirationen kommer fra Tyskland, hvor de nævnte hastigheder allerede er gældende. Ifølge regeringens lovforslag vil en ændring af fartgrænsen øge mobiliteten i trafikken.

Blandet modtagelse af lovforslaget

Hos Forenede Danske Motorejere (FDM), der er Danmarks største interesseorganisation for bilejere, byder man forslaget velkommen.

Dennis Lange, der er konsulent ved FDM, påpeger, ligesom regeringen, at det er en god idé med en ændring af fartgrænsen, fordi det vil få trafikken til at glide hurtigere. Derudover påpeger han, at erfaringer viser, at de nuværende fartforskelle mellem almindelige bilister og bilister med anhænger øger risikoen fra trafikulykker.

Det er trafikforsker Niels Agerholm fra Aalborg Universitet ikke enig i. Han mener ikke, at lovforslaget er en god idé, netop fordi en ændring af fartgrænserne vil udfordre trafiksikkerheden gevaldigt – især på motorvejene.

– Når man øger hastigheden, så øger man jo også risikoen for dødsfald i fjerde potens, siger han.

Desuden mener han ikke, at en forbedret mobilitet på vejene er en god nok forklaring på lovforslaget:

– På motorvejene er det fuldstændigt absurd, for der må lastbilerne alligevel kun køre 80 km/t, så der kan man ikke bruge undskyldningen, at det vil fremme mobiliteten, siger han.

I Tyskland er sikkerheden ikke et problem

Lovforslaget er inspireret af Tyskland, hvor det allerede er lovligt for biler med campingvogne at trykke hårdt på speederen. Både regeringen og FDM henviser til, at sikkerheden ikke er et problem på den anden side af grænsen.

– De tyske erfaringer viser, at Tempo 100-ordningen ikke har haft negative sikkerhedsmæssige konsekvenser. FDM har ikke grund til at tro, at det skulle forholde sig anderledes i Danmark, skriver Dennis Lange i en mail til NetAvisen.

Den forklaring stiller Niels Agerholm sig også kritisk over for.

– Når du øger hastigheden, især ved køretøjer med anhænger, øger det risikoen for at køre galt. Det er farligt, fordi evnen til at bremse og styre bliver kraftigt forringet, og bilen bremser langsommere, siger han.

Interaktivt element: Tempo 100-godkendelse

Regeringen påpeger i sit lovforslag, at campingvognene dog skal godkendes til at køre de 100 km/t. Man kan få den såkaldte Tempo 100-godkendelse hos autoriserede automekanikere. Godkendelsen er allerede et krav, hvis du vil køre 100 km/t i Tyskland.

Klik på prikkerne og se, hvilke krav din campingvogn skal leve op til for at blive tempo 100-godkendt.

Foto: da.wikipedia.org