Turister trodser det dårlige danske vejr

Den danske sommer var grå, våd og trist. Men turisterne strømmede alligevel til landet. Foto: Tony Webster.

Dansk turisme har haft en fornuftig højsæson, det viser netop offentliggjorte tal fra Danmarks Statistik. Særligt profitabel var sæsonen for hoteller og vandrehjem, der havde stigninger på hhv. fire procent og tre procent i antallet af overnatninger sammenlignet med 2016.

Det er sket på trods af det ekstremt regnfulde vejr, som sommeren bød på. Sommeren 2017 var den mindst solrige i sytten år.

Storbyturisme ikke afhængig af vejret
Det kan virke overraskende, at turismen ikke er blevet påvirket mere af den dårlige danske sommer. Men turismen i Danmark afhænger ikke i særlig høj grad af vejret, forklarer turismeforsker og lektor på Roskilde Universitet Jens Friis Jensen.

– I Danmark er turismen meget baseret på København og Aarhus, hvor folk primært bor på hotel. Og her er vejret ikke afgørende. Derfor har vi nogle grundlæggende strukturer i vores turisme, hvor vejret ikke har den store betydning, forklarer han.

Læs også: Turisterne strømmer til København

Mange faktorer spiller ind
De udenlandske turisters meterologiske overbærenhed er ikke den eneste grund til, at det blev en god sæson, fortæller kommunikationschef i VisitDenmark, Anders Rosbo.

– Først og fremmest har vi har øget vores markedsføring i 2016 og 2017 på grund af nogle ekstra midler fra finansloven. Derfor er kendskabet til Danmark som turistdestination blevet større, fortæller han.

Anders Rosbo lægger derudover vægt på, at Danmarks omdømme som et sikkert og stabilt land samt det øgede antal flyruter til landet har spillet en rolle.

Læs også: Turister søger autencitet på cyklen

Indsatsen kan sagtens blive bedre
Selvom  højsæsonen, på trods af vejret, er forløbet planmæssigt, lægger Anders Rosbo fra VisitDenmark ikke skjul på, at han ser plads til forbedring.

– Vi har brug for at øge vores egen indsats. Udover de nærmeste nabolande så er der rigtig mange, der ikke kender nok til Danmark og ikke ser os som en turistdestination. Hvis ikke folk ved, at vi eksisterer, er det svært at få dem til at komme. Der ligger et kæmpe potentiale, det skal bare udnyttes, forklarer han.