Unfair, usportsligt og uetisk: Influencere i modvind efter reklame for slankeprodukt

At slanke influencere reklamerer for vægttabsprodukter kan være skadeligt, mener eksperter.
Foto: Sofie Gerdes

Elvira Pitzner og Anne Gadegaard er smukke, slanke og følges af tusindvis af mennesker på det sociale medie Instagram. Og så er de reklamesøjler for vægttabsvirksomheden Nupos nye kosttilskud ‘Slim Boost Calorie Fighter’, der ifølge virksomheden bag skal ses som et hjælpemiddel til at smide overflødige kilo.

Det har resulteret i heftig kritik fra sundhedsdebattører og diætister. Debatten udspiller sig i særlig høj grad på Instagram, og bekymringen går blandt andet på signalværdien i, at slanke kvinder reklamerer for slankemidler, og at reklamerne kan påvirke influencernes unge følgere.

Læs også: Eksperter advarer mod nyt kosttilskud: »Når noget lyder for godt til at være sandt, så er det det ofte også«

I reklameopslag, hvor muligheden for at skrive kommentarer er fjernet, anpriser begge kvinder kosttilskuddet. I en video fortæller Anne Gadegaard smilende sine følgere, at hun bruger produktet til at tabe sig op til større begivenheder.

– Jeg bruger produktet, hvis jeg ved, at jeg skal tage til et eller andet event, hvor jeg skal tabe mig et par kilo. Hvis man ved, at man skal have en eller anden stram kjole på eller noget stramt tøj, så er det genialt at bruge op til det, for det gør, at man spiser lidt mindre, siger hun.

Nupo om Slim Boost Calorie Fighter

    • Sænker det samlede kalorieindtag med ca. 800 kcal om dagen
    • Reducerer fedtoptagelsen med op til 42 pct.
    • Reducerer sukkerabsorptionen med op til 46 pct.
    • Forebygger sult og overspisning

Produktet er beregnet til ”enhver voksen (18+), der ønsker at tabe sig eller opretholde en sund, normal vægt”.

Kilde: Nupo.dk

Hverken hensigtsmæssigt eller ønskværdigt

At Anne Gadegaard og Elvira Pitzner vælger at lave reklame for et kosttilskud, der skal hjælpe med vægttab er dybt kritisabelt, mener Sabine Elm Klinker, vicedirektør hos Landsforeningen mod Spiseforstyrrelser og Selvskader.

– Når slanke mennesker markedsfører produktet kan det gøre, at der er flere, der ikke har behov for et vægttab, der går i gang med et vægttab, fordi det bakker op om det skønhedsideal, som ikke er normalvægtigt, men i princippet undervægtigt. I forhold til spiseforstyrrelser er det hverken hensigtsmæssigt eller ønskværdigt, at der findes den her type reklamer, og hvis de er der, så skal det slet ikke være med slanke mennesker, siger hun.

Ernæringsekspert Per Nielsen har heller ikke mange rosende ord til overs for Nupos valg af reklamesøjler.

– Jeg synes, det er unfair. Anne Gadegaard har en anden biologi end en person, der vejer 150 kg. Når kvinder på hendes alder eller yngre, der har svær overvægt ser sådan en reklame, så kommer de til at drømme og håbe på noget, som bliver meget svært. Det er unfair, og det er at sælge en drøm, som ikke har hold i virkeligheden. Det er at sælge nogle illusioner, som er forkerte. Og det er god markedsføring, fordi folk hopper i det, men det er også usportsligt og uetisk, for det er ikke virkeligheden, siger Per Nielsen.

Trækker resten af kampagnen tilbage

Ifølge virksomheden selv har meningen med markedsføringen ikke været at ramme unge under 18 eller mennesker i fare for spiseforstyrrelser.

– Vores arbejde med influencers er sket gennem et influencer-bureau. Bureauet er således blevet oplyst om, hvad vores hensigter med kampagnen er. Det er ikke at ramme et publikum under 18 år. Det er selvfølgelig beklageligt, hvis kampagnen rammer uhensigtsmæssigt, også for os, hvorfor har vi har trukket resten af influencer-kampagnen, for at sikre, at vi ikke rammer i et forkert segment, oplyser Malou Kristensen, der er Head of Marketing hos Nupo, i en mail.

– Fremover vil der være en valideringsproces, der sikrer, at vores samarbejdspartnere er betydeligt skarpere på at ramme inden for det segment, vi kommunikerer og ønsker, skriver hun.

Mangler retningslinjer

Selvom Nupo har valgt at trække resten af influencer-kampagnen, er hverken Elvira Pitzner eller Anne Gadegaards reklameopslag blevet fjernet fra instagram.

Læs også: Instagram hjælper spiseforstyrrede unge

Sabine Elm Klinker mener, at der mangler flere retningslinjer på området og særligt, at Facebook og Instagram mangler at følge op på de retningslinjer, de i forvejen har.

– Jeg er ikke ekspert på retningslinjerne, men jeg synes, at meget tyder på, at de med fordel kunne være strammere. Det kan påvirke mange af vores unge i en uhensigtsmæssig retning, siger Sabine Elm Klinker.

Forsiden af Nupos hjemmeside er efter kritikken blevet dedikeret til et forsvar af det udskældte kosttilskud.

Både Anne Gadegaard og Elvira Pitzner er forsøgt kontaktet i et forsøg på at få en kommentar, men er ikke vendt tilbage.

Sådan gjorde vi: Vi lagde mærke til debatten om Nupos nye kosttilskud, der fandt sted på blandt andet Instagram, og fandt historien interessant. Til denne artikel er både Per Nielsen og Sabine Elm Klinker interviewet over telefonen. Malou Kristensen har besvaret spørgsmålene i en mail.