Unge bilister er livsfarlige

Unge kører langt oftere galt end nogen anden aldersgruppe. Foto: Morguefiles
Unge kører langt oftere galt end nogen anden aldersgruppe.Foto: Morguefiles

Mens der i øjeblikket hænger plakater overalt på landets landeveje med teksten ”Sænk farten en lille smule”, er de unge mellem 15 og 24 år massivt overrepræsenteret i de grumme statistikker for bilulykker, udtaler Rådet for Sikker Trafik.

 

– Hvis man ser på ulykkesbilledet, så udgør de 15 til 24 årige cirka 10 % af befolkningen, men de er involveret i mere end hver fjerde alvorlige ulykke, forklarer Lars Olsen, seniorprojektleder for Rådet for Sikker Trafik, som dog også påpeger, at der er en del ”mørketal”, tal der ikke registreres af politiet, og at ulykkesbilledet blandt unge sandsynligvis er endnu værre end statistikken fremviser.

En alvorlig ulykke er trafikulykker, som enten resulterer i en længere tur på sygehuset eller har dødelig udgang.

Fakta om unges i trafikken

    • 26 % af alle alvorlige ulykker er forårsaget af unge mellem 15 og 24 år.
    • 29 % af alle mindre alvorlige ulykker er forårsaget af unge mellem 15 og 24 år.
    • Aldersgruppen 15-24 år udgør 10 % af befolkningen.
    • I perioden 2008-2012 kom 12.867 personer alvorligt til skade eller blev dræbt i trafikken.
    • For høj fart og spirituskørsel er de hyppigste årsager til trafikulykker blandt unge.
    • januar 2012 steg bøderne for at køre for hurtigt med mellem 500 og 1500 kroner afhængig af forseelsen. Den lavest fartbøde man kan få er nu på 1000 kroner.

 

Spirituskørsel blandt unge er ofte situationsbestemt. Det er altså ikke fordi unge synes, at spirituskørsel er i orden, men det er noget, som sker fordi, man ikke har planlagt sig ud af hvordan, man ellers kan komme hjem fra en fest.
Lars Olsen, seniorprojektleder for Rådet for Sikker Trafik

 

Unge træffer dårlige beslutninger

Lars Olsen mener, at en af grundene til de mange ulykker er, at unge ofte er involveret i er spirituskørsel.

 

– Spirituskørsel blandt unge er ofte situationsbestemt. Det er altså ikke fordi unge synes, at spirituskørsel er i orden, men det er noget, som sker fordi, man ikke har planlagt sig ud af hvordan, man ellers kan komme hjem fra en fest, udtaler Olsen.

Grunden til den spontane spirituskørsel kan findes i pandelappen, som først er fuldt udviklet i midten af tyverne. Pandelappen bidrager til, at man kan vurdere konsekvensen af sine handlinger, og Olsen påpeger, at netop dette kan resultere i farlige spontane beslutninger på rattet.

 

Læs også: Ekspert: Bilister skal lære førstehjælp igen og igen og igen

Oplysning og bøder er vejen frem

Unges hensynsløse kørsel med dødelig udgang skal ikke resultere i, at aldersgrænsen for kørekort bliver hævet, det mener Andreas Steenberg, Trafikordfører for det Radikale Venstre.

 

– Når vi siger, at folk er myndige, så må man også godt køre i bil. Man skal jo huske på at mange unge godt kan håndtere det, siger Steenberg som reaktion på, at unge fylder så meget i ulykkesstatistikkerne.

 

Regeringen har allerede gennemført dyrere bøder for fartovertrædelser, og det mener Steenberg afskrækker. Derudover mener det Radikale Venstre, at oplysning om spritkørsel er vejen frem.

– Jeg synes, at vi bør overveje at sætte målrettet ind over for det at tage bilen, når man tager i byen og i stedet tage en taxa, foreslår Steenberg som en kampagne.

 

Steenberg har dog tillid til, at bøder og skærpet straf er nok til at holde unge på måtte, men holder også døren åben for ”praktik” som bilist, hvilket skal give de unge mere rutine. En sådan praktikperiode ville forløbe således, at den unge under sit køreskoleforløb må køre med forældre, ældre søskende eller endda alene for at øve sig, inden det for alvor går løs i trafikken.