V og K: Lokalpolitikere skal holde sig fra Twitter

Oppositionen bruger ikke kræfter på Twitter lige nu, men måske i fremtiden
Oppositionen bruger ikke kræfter på Twitter lige nu, men måske i fremtiden

Oppositionspartierne gør ikke noget specifikt ud af brugen af det sociale medie Twitter under kommunalvalget. Data indsamlet af NetAvisen viser, at kun cirka 16 procent ud af de kommunale kandidater i de fire største byområder i landet bruger Twitter. De går den sikre vej og kommunikerer gennem det populære Facebook, selvom nogen stadig forsøger sig med at kommunikere gennem Twitter.

-De fleste af vores politikere og vores kandidater er på Facebook. Der er over 3 mio. danskere på Facebook, så det er primært der, hvor de konspirerer deres kræfter. Det er der, de kan optimere deres tid og få mest ud af det rent stemmemæssigt, siger Henrik Andersen, der er digital chef i Venstres Landsorganisation.

Opgørelsen fra København (inklusiv Frederiksberg), Aalborg og Aarhus viser, at under 10 procent af Venstres kommunale kandidater er aktive på Twitter, og selvom Konservativt Folkepartis kommunalvalgskandidater procentmæssigt bruger Twitter mere end Venstre, så er det ikke en tiltænkt strategi.

FAKTA FRA UNDERSØGELSEN:

V: 9 ud af 96 af de opstillede kandidater bruger Twitter
K: 16 ud af 58 af de opstillede kandidater bruger Twitter

-Vi har ikke nogen overordnet Twitter-strategi. Der ligger vi næsten alle vores kræfter på Facebook i stedet for. Vores folkevalgte kommer bedre ud til vælgerne og baglandet med Facebook, fortæller journalist hos Konservativt Folkeparti, Morten Scheelsbeck.

-Vi bruger utrolig meget tid på at overvåge Twitter, og hvad andre politikere, journalister og medier foretager sig. Jeg ved ikke, hvilken retning Twitter går, men for mig er det meget journalister, politikere og forskellige andre meningsdannere, som er derpå, lyder det fra Scheelsbeck.

Snart skal vi til at drøfte om, vi kan bruge det anderledes, bedre eller mere

Morten Scheelsbeck, journalist hos Konservativt Folkeparti

Læs også: Danske Regioner retter kritik mod DR

Twitters tvetydige fremtid

Forskningen viser, at Facebook er et langt større kommunikationsmiddel i Danmark end Twitter, og fremtiden er svær at spå om i forhold til de sociale medier og kommunalpolitik ifølge valgforsker fra Aalborg Universitet, Ditte Shamshiri-Petersen.

-Det er sådan lidt diffust, hvad det har af betydning. Folk er tilbøjelige til at følge dem, som de i forvejen sympatiserer med, siger Ditte Shamshiri-Petersen om politikernes anvendelse af de sociale medier. Og det er også noget, de forholder sig til hos Konservativt Folkeparti.

-Vi tænker det ikke meget ind i vores udadgående kommunikation i dag, men vi overvåger det, fordi vi får nyhederne først. Snart skal vi til at drøfte om, vi kan bruge det anderledes, bedre eller mere, fortæller journalist hos Konservativt Folkeparti Morten Scheelsbeck.