Verdens første interaktive jakke møder kritik fra Rådet for Sikker Trafik

Med Levi’s og Google ATAP’s nye jakke, bliver det muligt for cyklister at bruge mobilen uden, at man skal tage den op af lommen. Rådet for Sikker Trafik ser ikke jakkens funktioner som en fordel.
Foto: Bikehouse

 

I efteråret kommer verdens første interaktive jakke, skabt af Google ATAP og Levi’s, på markedet, men jakken vækker ikke begejstring hos Rådet for Sikker Trafik. Levi’s Commuter Trucker Jacket er nemlig målrettet cyklister i byen og skal gøre det nemt for dem at bruge funktioner på mobilen.

Med jakken vil det blandt andet blive muligt at tage imod opkald, skifte sang og blive navigeret rundt i byen, uden at fumle i jakkelommen, mens man cykler. Der følger også en høresnegl med til jakken, som kobles til mobilen via Bluetooth. Men hos Rådet for Sikker Trafik er de ikke tilhængere af konceptet. Deres budskab er klart.

– Kør cykel, når du kører cykel, siger Søren Ørsted Pedersen, der er pressechef for Rådet for Sikker Trafik.

Han mener ganske enkelt ikke, at jakkens funktioner virker specielt trafiksikre. I Rådet for Sikker Trafik er de i det hele taget skeptiske over for, at cyklisterne får nemmere ved at styre forskellige funktioner på mobilen, hvis de bruger jakken.

Generelt er det samtalen i sig selv, der skaber ulykkerne, fordi de er uopmærksomme.
Niels Agerholm, leder af Sektionen for Trafik og Veje på Århus Universitet

– Teknologiske fremskridt har i tidens løb reddet mange personer i trafikken. Men hvis formålet med jakken er at gøre det nemmere at være online under cykelturen, så er vi skeptiske, siger Søren Ørsted Pedersen.

Han understreger, at det er ekstremt vigtigt, at opmærksomheden er rettet på trafikken, når man cykler. Undersøgelser af cyklistulykker viser nemlig, at manglende opmærksomhed er skyld i mange ulykker.

Læs også: http: Mørketal mindsker fokus på cykelulykker

Leder af Sektionen for Trafik og Veje på Århus Universitet, Niels Agerholm, er enig. Han påpeger dog også, at det har en værdi, at cyklisterne ikke skal se på deres telefon, når de er i trafikken.

– Generelt er det samtalen i sig selv, der skaber ulykkerne, fordi de er uopmærksomme. Men i praksis taler folk alligevel i telefon, så jakken kan forhindre, at cyklisterne fumler med telefonen, mens de cykler, siger Niels Agerholm.

Hold begge hænder på styret
Elektronikken er bygget ind i selve jakken og er ikke synlig. Der er blandt andet en elektrode på størrelse med en knap indbygget i det ene ærme. For at styre de forskellige funktioner på mobilen, skal man stryge det ene ærme med den modsatte hånd. Men at cyklisten skal have den ene hånd væk fra styret, falder ikke i god jord hos Rådet for Sikker Trafik.

– Det kan give mere usikkerhed på cykelstierne og flere ulykker. Når man bevæger sig rundt i trafikken som cyklist, så er det vigtigt, at man har fuld opmærksomhed på trafikken og har begge hænder på styret, fortæller Søren Ørsted Pedersen.

Læs også: Efter styrt: Katja kører aldrig fuld på cykel igen

Jakken kommer til at ligne Levi’s kendte Trucker jakke, der er lavet af mørkeblå denim. Man kan altså ikke med det blotte øje se, at der er tale om en såkaldt interaktiv jakke.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra Google ATAP og Levi’s.

Leave a Reply

Your email address will not be published.