Vi blæser på klimaet og flyver som aldrig før

Selvom klimaet betyder mere og mere, så ændrer det ikke på vores flyvaner Foto: Arne V. Petersen

40,9 procent eller 10.292.355 millioner mennesker.

Så mange flere er gået igennem terminalerne i de tre største lufthavne i Danmark i år: Københavns Lufthavn, Billund Lufthavn og Aalborg Lufthavn.

Billund Lufthavn havde sidste år 3,5 millioner rejsende sidste år. Det er en stigning på 37,6 procent i forhold til 2008, hvor lufthavnen havde 2,5 millioner rejsende igennem deres terminaler. Stigningen skyldes ifølge marketingchef i Billund Lufthavn, Jesper Klausholm, at Billund Lufthavn ligger i midten af produktionsdanmark.

– Over de sidste 10 år har vi især set en stor stigning på regionalruter til storbyer og trafikknudepunkter i Europa. Vi tror, at stigningen skyldes at Billund Lufthavn er nødvendig i det globale handelsmarked, for erhvervslivet og for turismeindustrien, siger han.

Vi flyver meget, fordi vi er et af de velhaverlande, hvor der generelt er mange der har råd til at rejse
Bodil Stilling Blichfeldt, Lektor ved Center for Turisme, Innovation og Kultur ved Syddansk Universitet

De mest populære destinationer i 2018:

1. London
2. Málaga
3. Bangkok
4. Paris
5. Barcelona
6. New York
7. Rom
8. Palma de Mallorca
9. Berlin
10. Istanbul

Kilde: Momondo.dk

Læs også: Roskilde Kommune vil klimakompensere deres flyrejser

Københavns Lufthavn er højdespringeren

Tallene som vi har samlet viser også, at der i perioden fra 2008 til 2018 er gået 320 hele millioner mennesker igennem de tre lufthavne, hvor højdespringeren er Københavns Lufthavn. Lufthavnen i Kastrup står nemlig alene for 273 millioner af dem. Københavns Lufthavn havde sidste år 30,3 millioner rejsende igennem deres terminaler, og det er en stigning på 40,7 procent i forhold til 2008, hvor lufthavnen ’kun’ havde 21,5 millioner rejsende igennem.

Artiklen fortsætter efter grafikken.

 

Bodil Stilling Blichfeldt, lektor ved Center for Turisme, Innovation og Kultur ved Syddansk Universitet, peger på, at grunden til vi flyver så meget, er på grund af pengene.

– Vi flyver meget, fordi vi er et af de velhaverlande, hvor der generelt er mange der har råd til at rejse, siger hun.

De siger, at de tænker på klimaet til deres omgivelser, men de tænker ikke så meget på det, når det bliver alvor. Vores opfattelse er, at danskerne gerne vil gøre noget, men det skal bare ikke gå ud deres rejser.
Peder Hornshøj, administrerende direktør i Bravo Tours

Men det er ikke kun på grund af pengene, at flyrejser er blevet så populære. Bodil Stilling Blichfeldt påpeger også, at flyrejser er noget vi har vænnet os til.

– Jeg tror, at vi har et samfund, hvor vi har vænnet os til at kunne rejse og flyve, og det er blevet en integreret del af vores ferie at tage langt væk for at opleve sol eller andre kulturer, siger hun.

Det er administrerende direktør i Bravo Tours, Peder Hornshøj enig i. Han tror blandt andet, af en af grundene til, at danskerne flyver så meget, er at komme væk fra det danske vejr.

– Man rejser fra sløjt vejr til godt vejr, og så rejser man efter nye oplevelser, noget ekstra i rygsækken og for at blive klogere på verden og andre mennesker, siger han.

Læs også: Små lufthavne ruineres af flysikkerhed

Hvad med klimaet?

Én af de ting, der optager politikere og borgere overalt er klimaet. Verden over har folk demonstreret foran regeringsbygninger for at sætte klimaet på dagsorden, og debatten om at pålægge flytrafikken afgifter er også på tale. Men ifølge administrerende direktør i Bravo Tours, Peder Hornshøj, så vil danskerne ikke lade klimaet gå ud over deres ferier.

– De siger, de tænker på klimaet til deres omgivelser, men de tænker ikke så meget på det, når det bliver alvor. Vores opfattelse er, at danskerne gerne vil gøre noget, men det skal bare ikke gå ud deres rejser, siger han.

Selvom der ikke er kommet en endelig afgørelse på afgifter på flyrejsende, så prøver Billund Lufthavn alligevel at gøre noget aktivt for klimaet. Lufthavnen fortæller i en mail, at de bestræber sig på at være CO2-neutral til næste år.

Lektor ved Center for Turisme, Innovation og Kultur ved Syddansk Universitet, Bodil Stilling Blichfeldt fortæller, at hvis klimadagsordnen får fat, så er det blot positivt.

– Hvis klimadagsordenen får vind i sejlene som den burde, så tror jeg vi skal se det som noget positivt, hvis bare antallet af flyvninger stagnerer, siger hun.

Sådan gjorde vi: Artiklen udsprang af idéudvikling i redaktionsgruppen, som foreslog at kigge på julerejser. Senere fandt skribenten tal på alle lufthavne, og foretog en sammenligning. Alle interviews er foretaget telefonisk.