Vi vil følge vores nyhedskorrespondenter

I forbindelse med orkanen Sandy, som de sidste par dage har hærget den amerikanske østkyst, har korrespondent for TV 2 Rasmus Tantholdt lagt et billede op på sin facebook-profil. Billedet korrespondenten midt i en live-optagelse af orkanen, hvor et gevaldigt vindsus tilsyneladende har revet hans bukseben op. Billedet har fået over tusind like’s, og på facebook er der mere end 16.000 mennesker, som følger Rasmus Tantholdt.

”Det er en helt ny måde at se korrespondenter på,” mener Jørgen Skrubbeltrang ph.d. studerende i Journalistik ved Roskilde Universitet.

”Det er en måde, hvorpå man følger dem bag ved skærmen. De er meget mere end de øjenvidner, som de var før. De er meget mere end kun i nyhederne, og man følger dem rundt nu. De er blevet personligheder,” siger Jørgen Skrubbeltrang.

Rasmus Tantholdts facebook-profil er åben, og det betyder at alle kan følge med i, hvad han laver rundt i verden. På denne måde kan facebook bruges som et nyt værktøj for korrespondenter.

”Man kan se, at han har en stor fanskare, som følger ham. Uanset hvor han er i verden, er der mange, der kommenterer eller like’er, når han lægger noget op. Hans facebook-side er meget aktiv, og han kan fx sige ”Følg med i nyhederne i aften, ” ”nu er jeg her og her,” eller ”Forvent et indslag!”,” forklarer Jørgen Skrubbeltrang.

Et indblik i journalistens hverdag

Facebook har altså åbnet op for, at man kan følge korrespondenter i højere grad, men interessen for at følge korrespondenterne ses ikke kun på facebook.

”Der kommet mange korrespondentbiografier, der er kommet en hel bunke af bøger, hvor de skriver om deres oplevelser, og om sig selv og deres arbejde. Man ser det også med TV 2’s program Korrespondenterne, hvor man følger dem,” fortæller Jørgen Skrubbeltrang.

Når man kan følge korrespondenterne, er det også sjovt, at man får del i journalistens hverdag. Særligt, hvis der sker noget uventet.

”Så bliver det morsomt, når man har en orkan, der splitter New York ad, og så lægger han et billede op, hvor hans bukser revner. Det var aldrig kommet på tv, så havde det været latterligt,” siger Jørgen Skrubbeltrang.

På facebook derimod bliver det til en sjov lille historie om ”hvad jeg går og laver i dag”.

”Live” giver autenticitet og nærvær

Nyhedskorrespondenterne laver mange flere ”lives”, og er meget mere på skærmen, end de har været nogensinde før, fortæller Jørgen Skrubbeltrang. Det er der en helt klar tankegang bag:

”Strategierne bag er, at det skaber identifikation og nærvær. Det er en stigende tendens, at vi ser de samme relativt få mennesker i billedet hele tiden. Den overordnede idé er, at vi skal have vores nyheder fra kendte ansigter, og det er kommet for at blive,” mener Jørgen Skrubbeltrang.

 

Læs også Ekspert: Sådan markedsfører du via facebook