Vil du have en sut eller en iPad, lille skat?

 Foto: Nanna Høyberg Pedersen
En kurv med legetøj kan være fortid, for nu leger helt små børn også med digitale medier som iPads og smartphones
Foto: Nanna Høyberg Pedersen

Signe rækker Elliot på seks måneder til Caroline, da hun skal melde sig til næste onsdags babysvømning. Caroline tjekker rutineret sin iPhone og holder Elliot samtidig.

– Det er nok, fordi vi selv er slemme til det, siger hun grinende på en let forlegen måde som et forsøg på at forklare, hvorfor babyer nu bruger iPads.

Det er da heller ikke til at overse, at der ligger smartphones side om side med babyalarmer og sutter i mor-far-baby-butikken Hva’ Så på Vesterbro, der dagligt agerer legestue og socialt samlingspunkt for nybagte forældre.

En ny undersøgelse, som YouGov har lavet for Kommunernes Landsforeningens (KL) nyhedsbrev Momentum, viser, at 8 ud af 10 børn under tre år bruger digitale medier. De seneste år af de digitale medier, som tablets og smartphones, ellers været udskældt for at ødelægge børns motoriske og sociale udvikling, men det er ikke noget man skal være nervøs for. Tværtimod skal man tage stilling til de nye muligheder og bruge dem aktivt, mener flere eksperter i børns brug af digitale medier.

Undersøgelsen:

  • Undersøgelsen er lavet af YouGov for Momentum
  • Undersøgelsen omfatter tablets, smartphones, computer og spilkonsoller
  • 9 ud af 10 børn under syv år bruger digitale medier
  • 8 ud af 10 børn under to år bruger digitale medier
  • Tablets er klart den mest udbredte, særligt blandt de helt små
  • Underholdningsspil og film er det mest almindelig. På en tredjeplads kommer læringsspil
  • Af de 497 adspurgte forældre svarer 5 ud af 10, at børnene bruger medierne dagligt.
  • 4 ud af 10 forældre har ingen regler for børnenes brug af digitale medier
    Kilde: Momentum

Uundgåelig udvikling
Ifølge Stine Liv Johansen, der forsker i børns leg med digitale medier ved Aarhus Universitet (AU), er det blot en uundgåelig udvikling

– Det handler ikke om at være for eller imod, men det er noget, man som forældre skal forholde sig til, siger Stine Liv Johansen. Hun mener, at f.eks. en iPad kan supplere den fysiske verden, hvis man viser børnene hvordan.

– Hvis vi viser dem, at man kan tage tabletten med ud i naturen og tage billeder, så er det det, børnene gør, fortæller hun.

Også Ole Henrik Hansen, der forsker i vuggestuebørn ved AU, stiller sig positiv overfor meget små børns brug af medier. Han mener, at de har en læringsmæssig værdi, både i forhold til mediebrug og logik.

– Og der er mange interessante spil. Børn kan lære engelsk, børn kan lære skriftsprog, de kan lære hvad som helst, siger han.

Læs også: Teletubbies på mobilen kan være redningen

Ikke værre end en bog

I legestuen på Vesterbro fortæller Line, der er mor til Liva på seks måneder, at det ikke er stort anderledes end da hun selv lagde puslespil som barn. Det er bare på en iPad nu.

– Det er lidt tankevækkende, at hvis man giver dem en iPad, mens man laver mad en halv time, så er det forfærdeligt. Men giver man dem en bog, så er det godt, mener hun.

Det har hun helt ret i, siger Stine Liv Johansen, for forskellen på en bog og en tablet er ikke ret stor. Stine Liv Johansen mener heller ikke, at der er nogle legemæssig forskel på, om man lægger puslespil på tabletten eller i den fysiske verden.

Hos Medierådet for Børn og Unge, der er en del af Kulturministeriet, understreger man dog, at det er vigtigt, at man gør det til en fælles aktivitet børn og forældre imellem. Det kan være hyggeligt at se en video om kattekillinger på Youtube, men man kan nemt klikke sig videre på noget, der ikke er godt for børnene, fortæller Lisbeth Holmegaard, der har studeret de små børns mediebrug.

– Som forældre er det vigtigt, at man er med i barnets aktivitet, men lader barnet trykke på tasterne.

Dette tilslutter medieforsker Stine Liv Johansen sig, og understreger, at børnene ikke er superbrugere, men har brug for hjælp fra voksne.

 Sådan håndterer du digitale medier til de mindste

  1. Brug medierne sammen med dine børn som en fælles aktivitet, men lad barnet trykke på tasterne.
  2. Tænk alternativt. En iPad kan sagtens bruges ude i naturen til at tage billeder.
  3. Børns natur er ikke at sidde stille og kigge på en iPad, men hvis de får at vide, at de skal sidde stille, hvis de vil bruge mediet, så gør de det.
  4. I stedet for at sætte en tidsgrænse, så spørger barnet ”Hvornår er du færdig?”. Hvis man sætter en tidsmæssig grænse, så bliver det nemt en kamp om, hvor længe barnet kan få lov at spille.
  5. De digitale medier kan sagtens fungerer som babysitter, når du f.eks. skal lave mad. Børn har en presset hverdag, og lige som os andre kan de trænge til at koble af foran en skærm.
    Kilde: Medierådet for Børn og Unge

Det er ikke iPadens skyld

Hvis man bruger medierne fornuftigt, så bør der heller ikke være fare for, at de går ud over børnenes sociale kompetencer.

– Hvis man giver børnene hver en iPad så vil de sidde med den hver for sig, men det ville de også, hvis de fik hver et stykke legetøj. Forskellen er ikke så stor, siger børneforsker Ole Henrik Hansen.

Medieforsker Stine Liv Johansen mener heller ikke, at det er de digitale mediers skyld.

– Ja, man kan risikere, at de mister sociale kompetencer og sidder stille for længe, men det kan de også, hvis de sidder og læser en bog. Det er ikke iPadens skyld, slår hun fast.

Hun mener, at det, at børnene skal sidde stille med en iPad er tillært, for det er naturligt for børn at rumstere rundt.

– Hvis vi som forældre ligger den på et bord og siger ’nu skal du sidde stille og passe på den’, så gør de det, og så bliver det en stillesiddende aktivitet.

iPaden skal ind i børnehaverne
I børnehaverne og vuggestuerne vil man også kunne have glæde af de digitale medier. Caroline, der er mor til Jo på seks måneder, fortæller, at hun har skrevet Jo op i en børnehave, hvor de netop har indkøbt iPads, for at alle børn kan lære, hvordan sådan en skal bruges. Det får de jo brug for i skolen. Og det kan være en god ide, hvis de bruges rigtigt.

Læs også: Pædagoguddannelsen Sydhavn tilbyder nyt linjefag om iPads

– Det er så godt. Det kan ikke gå hurtigt nok, siger børneforsker Ole Henrik Hansen, men understreger, at det kræver en medielæringsstrategi i børnehaven.

Han bliver bakket op af Lisbeth Holmegaard fra Medierådet for Børn og Unge. Hun mener, at det er en rigtig god ide, hvis man f.eks. har en venskabsstue i en anden del af landet, som man kan sende små film til.