Vilde svenske frokostfester kan sprede sig til Danmark

Én gang om måneden dropper svenskerne madpakkerne og skifter jakkesættene ud med dansesko og techno-rytmer. I præcis en time hopper festentusiasterne rundt, inden de badet i sved og fulde af energi vender tilbage til kontorstolene. Konceptet hedder Lunch-Beat, og er opfundet i Stockholm. 

– Vi startede med at stå 14 venner på en parkeringsplads i Stockholm og danse i en frokostpause. I dag har konceptet spredt sig vidt og bredt (oversat fra engelsk red.), fortæller Daniel Odelstad, der, sammen med kollegaen Molly Ränge, har opfundet de populære frokostfester. 

Et unikt konceptet 

Konceptets originalitet tiltaler folk, mener Daniel Odelstad. 

– Konceptet forener en masse af de kulturelle strømninger, der rører sig fortiden. Alle, der deltager i Lunch-Beat er historiefortællere, der sammen fortæller en ny historie, forklarer han. 

De pulserende technorytmer får det til at rykke i en bredt publikum. Både den slipseklædte direktør og den nyuddannede mekaniker smider arbejdstøjet og indtager dansegulvet. 

– Vi henvender os til alle mennesker fra alle aldersgrupper, og på alle alderstrin. Alle har brug for at føle, at de lever midt i en travl hverdag, fastslår Daniel Odelstad.   

Svensk ide på dansk grund

Den svenske ide, kunne sagtens få fodfæste i Danmark. Det vurderer konsulent i oplevelsesøkonomi, Andreas Linnet Jessen. Lunch-beat konceptet er i tråd med nogle generelle strømninger i samfundet i dag.

– Det med at fortælle historier, er en bærende kraft i vores identitetsskabelse i dag. Vi skaber fortællinger gennem vores forbrug og livsstil. Vi gør enormt meget for at iscenesætte os selv, og placere os selv i de rigtige sammenhænge. For at vise os selv og andre, hvem vi er, forklarer Andreas Linnet Jessen.  

De svenske frokostfester er en sådan selvfortælling, mener Andreas Linnet Jessen. Han påpeger, at det vil være individuelt, hvordan vi bruger frokostfesterne til at fortælle egen vores personlige historie. 

– Dem på over 50 vil gerne fortælle historien om, at de er friske og aktive, mens de unge og hippe vil fortælle historien om, at de er bare er helt oppe på beatet, fastslår Andreas Linnet Jessen.

Læs også:

Kommuner indbyder til crawl 

Kontortid er fortid

Rejs dig op eller dø