’Zero Waste’-forbrugere tager den minimalistiske livsstil til nyt niveau

Det såkaldte ’Zero Waste’-koncept skriver affaldsproduktion ud af det daglige forbrug. 
Foto: Pixabay

Den københavnske emballagefri butik Løs Market, oplever så stor interesse for deres affaldsfrie koncept, at de i år åbner to nye butikker i København og Aarhus.

Læs også: Emballagefri succeskøbmand vil åbne flere butikker

Den lille lokale købmand på Vesterbro, der slog dørene op for seks måneder siden, arbejder ud fra det såkaldte ’Zero Waste’ koncept. De sælger alle deres varer i løssalg, og bidrager derfor slet ikke til nogen affaldsproduktion. Butikken har allerede udviklet en trofast indkøbsskare, bl.a. af ’Zero Wastere’, der ønsker at minimere deres biddrag til affaldsproduktionen i verden.

-Vi ser rigtig mange kendte ansigter. Her kommer mange, både langvejs fra og fra lokalområdet, som gør næsten al deres indkøb her. Så det er vi jo rigtigt glade for, fortæller Frédéric Hamburger, der er grundlægger og direktør i Løs Market.

Allerede nu bruger vi flere ressourcer, end hvad der er bæredygtigt, så det er essentielt, at der bliver lavet nogle nye løsninger.
Kristina Overgaard Zacho, Ph.D. studerende

Flere og flere danskere har fået øjnene op for det kritiske syn på skraldet de seneste år. Foreningen Zero Waste Danmark blev dannet i 2015, for at samle folk der er interesserede i ’Zero Waste’-konceptet og for at sprede budskabet. Det handler om at tage magten tilbage som forbruger, og forholde sig kritisk til vores forbrug-og-smid-væk kultur, fortæller de.

-Vi skal selvfølgelig være sammen om at finde miljøvenlige løsninger, men vi skal også kigge på vores egne vaner og være kritiske overfor dem. Vi skal selv lære at omstille os, det skal produkterne ikke gøre for os, fortæller Rikke Nielsen, der er formand og medstifter af Zero Waste Danmark.

Sætter problemet på dagsordenen
Man kan hurtigt fralægge sig ansvaret som forbruger ved at tænke, at den enkeltes indsats bare er en dråbe i havet. Men det nytter faktisk noget at råbe højt om problematikkerne ved vores forbrugskultur og affaldsproduktion, mener ekspert.

-Den individuelle forbrugerindsats er vigtig og slet ikke nyttesløs. Det kan godt være, at den på nuværende tidspunkt ikke er stor nok til at reducere ressourceforbruget og affaldsproduktionen væsentligt, men den er med til at sætte emnet på dagsordenen politisk, fortæller Kristina Overgaard Zacho, der er i gang med at færdiggøre en Ph.D.-afhandling i affaldsforebyggelse ved Aalborg Universitet.

Læs også: Den globale bekymring for verden fodrer den minimalistiske tankegang

Ligger magten virkelig hos forbrugeren?
Rikke Nielsen, der også i privatlivet praktiserer ’Zero Waste’-konceptet, mener, at det er individets ansvar at skære ned på sit forbrug og sin affaldsproduktion.

-Vi skal passe på den jord, vi bor på, og det gør vi bedst ved at skære ned på unødvendige ressourcer, hvor vi kan. Det er til gavn for miljøet og i sidste ende også en selv, fortæller hun.

Kristina Overgaard Zacho mener, at forbrugerne besidder stor magt. Som bekendt er markedet nemlig nødt til at lytte til efterspørgslen.

-Forbrugerne kan presse industrien til at producere anderledes ved at efterspørge holdbare og bæredygtigt producerede produkter, siger hun.

Hun mener dog ikke, at den enkeltes indsats er nok i det store billede, når man tager i betragtning, hvor vigtigt og omfattende problemet er.

-Allerede nu bruger vi flere ressourcer, end hvad der er bæredygtigt, så det er essentielt, at der bliver lavet nogle nye løsninger. Det handler både om at virksomheder skal bruge ressourcerne mere effektivt, producere mindre og mere bæredygtigt, forbrugere skal ændre deres vaner, og politikere skal have nogle visioner for et mere bæredygtigt samfund og være mere ambitiøse på området, forklarer hun.