(opdateret 26-10-2012 09.35)
De farverige blade, der ved første øjekast præger det danske landskab, generer nu igen i år de danske togpendlere. Det resulterer i, at flere danske pendler vælger den offentlige transport fra.
DSB vinker farvel til pendlere
Hvert år falder der blade ned og rammer togskinnerne, det skaber forsinkelser på den offentlige trafik som resulterer i, at pendlerne får nok af at komme for sent og ikke når de deadlines, de har planlagt.
Michael Randropp, der er talsmand for pendelerne på Kystbanen frygter, at færre vælger at tage den offentlige transport.
”På et tidspunkt får folk nok. Nogle er selvfølgelig mere tålmodige end andre, men på et tidspunkt er folks tålmodighed skubbet så langt ud, at de ikke længere gider tage den offentlige transport og vil derfor vælge andre transport muligheder.”
Det er Banedanmark dog ikke enige i. Lars Jørgen Nielsen der er trafikchef for Banedanmark understreger, at der i år, ikke har været forsinkelser endnu "Nej, der er ikke flere, der vælger det offentlige fra på grund af løvfald". Han påpeger, at de sætter stort arbejdsindsats ind på Kystbanen "Kystbanen er der vi kører allermest, der er en trolje der er afsat til, kun at kører på Kystbanen. Man skal samtidig huske på, at på den strækning finder vi rigtig meget løvskov".
Løvtroljerne fjerner de fedtede blade
Løvfaldet der falder ned på skinnerne ”danner en fedtet substans, som gør det vanskeligere for togene at sætte i gang” skriver DSB på deres hjemmeside.
For fem år siden er bemandingen for at fjerne de fedtede blade steget fra to til fire gule løvtroljer, som er de maskiner, der fjerner bladene fra skinnerne.
Løvtroljerne tager ud og spuler de snaskede blade væk fra skinnerne med varmt vand. så togene ikke bliver forsinket. Troljerne har allerede nu været i gang i lidt over 14 dage og kører både nat og dag på de strækninger, der er mest påvirket af efterårets faldende blade.
Troljerne har været på skinnerne i mange år. Jens Jørgen Hansen, fortæller at "metoderne er de samme, men der kan godt være forskel på hvor løvfaldet genere i forhold til geografien. Så vi kan godt ændre på vores kørselsfokus år fra år efter tidligere erfaringer".
Dog mener Michael Randropp, at samarbejdet mellem DSB og Banedanmark altid kan optimeres.
”Jeg synes altid man kan gøre noget mere, jeg synes også, at nogle af processerne er for langsomme. Det er jo ikke første år, at der falder blade ned på skinnerne og helt sikkert ikke sidste år”.
Michael Randropp fortæller også til navisen.dk, at flere af pendlerne ringer og siger ”kan det virkelig passe, at man hos DSB stadig ikke har styr på det”.
”Det er mega irriterende”
Pendlerne er nemlig frustrerede ”Det er irriterende, mega irriterende. Lige meget hvilken slags forsinkelse vi taler om. Om det er bladenes skyld, eller om det er snevejrets skyld, så er det ikke sjovt at komme for sent på grund af forsinkelser på togafgangene”.
Flere pendlere har allerede taget konsekvensen, ”Inde for de sidst år er passagerantallet på strækningen Kystbanen til Øresund faldet hvert år, hvilket er resultatet af en kombination af forsinkelser og folk på et tidspunkt har fået nok. De kan sagtens acceptere nogle forsinkelser, men der er også grænser,” fortæller Michael Randropp til navisen.dk