Der er trængsel i hovedstadsområdet, bilos flyder fra bilernes udstødning, og høje benzinpriser gør det til en dyr fornøjelse at tage bilen. Alligevel viser tal fra vejdirektoratet, at der over de seneste år er kommet flere biler på vejene med færre passagerer i.
Den tendens er ved at vende. I april nedsatte regeringen en trængselskommission. De modtog i sidste uge et løsningsforslag fra Future Navigator og Gate 21, som er et partnerskab mellem kommuner, virksomheder og forskningsinstitutioner.
Forslaget peger på mere samkørsel som svar på problemerne med trængsel og forurening i byen, men det skal gøres nemt og ikke mindst økonomisk attraktivt, hvis vi skal fylde bilerne og skabe mere plads på vejene.
De unge er det grønne håb
Gratis parkeringspladser, retten til at suse forbi de andre trafikanter i busbanen og grønne klimapoints, der kan veksles til folde-ud-cykler og cafe latte på Strøget. Det er nogle af forslagene til, hvordan man får pendlerne til at deltage i samkørselsordningen.
Det kan blive svært, erkender Liselotte Lyngsø. ”Den største udfordring bliver mænd over 40. For dem er bilen en mandehule, og bortset fra toilettet er det et af de eneste steder, hvor mændene kan sidde for sig selv i fred og ro,” siger hun.
Hun mener derimod, at det er den unge generation, der skal bære samkørslen frem. For de unge handler det nemlig ikke så meget om at have den helt rigtige bil, men om at komme fra a til b på den fedeste måde – og samkørsel kan sagtens være fedt ifølge Liselotte Lyngsø:
”Samkørsel skal ses i kombination med kollektiv trafik. Busserne er fine, men tænk hvis jeg kunne få et lift på en forårsdag med en, der kører en helt vildt fed cabriolet, og musikken bare blæser ud af højtalerne, imens vi suser af sted”
Der skal brændstof på projektet
Der findes nogen initiativer, der forsøger at putte flere pendlere i samme bil, men ordningerne er endnu ikke særlig udbredte.
”Der er ikke særlig mange, der kører sammen i dag. Det er kun omkring 3 % af de danske bilister, der har en samkørselsordning,” fortæller Liselotte Lyngsø, der er fremtidsforsker og partner i innovationsvirksomheden Future Navigator.
Susanne Krawach, der er medlem af regeringens klimakommission, peger på de mange små initiativer som en udfordring for at fremme samkørselsordningerne:
”Der er for mange små initiativer og for lidt volumen i dem til, at det virkelig rykker på noget”
Det er Liselotte Lyngsø, der har været med til at udarbejde løsningsforslaget, enig i:
”Samkørselsordninger kan ikke klares gradvist – det kræver en helstøbt indsats. Borgerne har brug for et sted, hvor samkørslen organiseres. Også skal der brændstof på projektet. Det skal i gang hurtigst muligt”
Pendlere med ømme tegnebøger deler bil
Der skal dog mere end håbet om et lift i en cabriolet til for at få en velkørende samkørselsordning etableret. Det bekræfter Søren Jensen, der er en af bagmændene bag Danmarks største pendlernetværk, hjemmesiden Pendlernet.dk.
På hjemmesiden kan Pendlernets 10.000 brugere finde nogen at dele bilturen og benzinudgifterne med. Hver uge kører sidens brugere omkring fem millioner kilometer, men det er hverken for det gode selskab eller miljøets skyld, at pendlerne inviterer hinanden om bord.
”For vores brugere handler det ikke om at skåne miljøet. Det handler om, at det gør ondt i pengepungen at besøge tankstationen for ofte,” siger Søren Jensen, der er en af mændene bag Pendlernet.dk.
Læs også: