Det er hårdt arbejde at stille op til kommunalvalget d. 19. november. Det mener Fadel Juanmiry, kandidat for Radikale Venstre i Københavns Kommune. Han fortæller, at det både koster masser af tid, kræfter og penge at forsøge at synliggøre sig blandt vælgerne.
Jeg har været i gang med planlægningen siden maj måned. Siden da har jeg banket på mange døre, været ude blandt vælgerne og skrevet en del læserbreve, indlæg i pressen og udmeldinger på Facebook. Typisk arbejder jeg på kampagnen fra klokken 10 til 19 hver dag. Det er hårdt arbejde.
Fadel Juanmiry, kommunalkandidat for Radikale Venstre i Københavns Kommune
Helt siden maj måned har Fadel Juanmiry været igang med at planlægge sin valgkampagne, som er blevet finansieret via støtte fra hans vælgerforening samt donationer fra privatpersoner.
– Jeg har været i gang med planlægningen siden maj måned. Siden da har jeg banket på mange døre, været ude blandt vælgerne og skrevet en del læserbreve, indlæg i pressen og udmeldinger på Facebook. Typisk arbejder jeg på kampagnen fra klokken 10 til 19 hver dag. Det er hårdt arbejde, siger Fadel Juanmiry og tilføjer:
– Kampagnen har fået økonomisk støtte fra min vælgerforening. Derudover har jeg også fået penge fra privatpersoner, som ønsker at støtte min sag. Jeg vil tro, at det er løbet op i omkring 10.000 kroner indtil videre. De er blandt andet blevet brugt på plakater og flyers.
Læs også: Borgerne skal have mere medbestemmelse
Man kan ikke købe sig til succes
Netop hvor mange penge, den enkelte kandidat har til rådighed, spiller en væsentlig rolle, mener Rasmus Kleis Nielsen, der er forsker i politisk kommunikation og kampagneaktivitet ved Roskilde Universitet. Han fastslår dog, at det også er et spørgsmål om, hvordan man vælger at bruge sine penge. Ifølge ham er en investering i valgplakater eksempelvis godt givet ud.
– Vi ved, at det gør en forskel, om man har mange penge. Men selvom der er forskel på at have eksempelvis 25.000 og 50.000 til rådighed, kan man ikke købe sig til succes. Det er i høj grad et spørgsmål om, hvordan man bruger sine penge. Forskning tyder på, at det er ret traditionelle redskaber, der fungerer bedst. For eksempel gør valgplakater en klar forskel, da de er synlige i gadebilledet. Men de kræver både penge og masser af arbejde at få hængt op, siger Rasmus Kleis Nielsen.
Læs også: Plakatkrig om natten
Valgplakater er dog ikke den eneste måde, man kan synliggøre sig selv på som kommunalkandidat, påpeger Rasmus Kleis Nielsen, der fremhæver nogle af de mest effektive metoder:
– Udover valgplakater er der tilstedeværelse ved vælgermøder og at gå dør-til-dør for både kandidater og frivillige. Og så er der de sociale medier og synlighed i medierne generelt.