“Stribeløs, landevejsagtig og smal” beskriver dén vej, der gør trafikanter i Greve Kommune utrygge, når de skal bevæge sig mellem Tune og Karlslunde. Det siger Heidi Serup Lundsvig, der selv bor i Karlslunde.
På strækningen mellem de to byer er der plads til, at to biler kan passere, mens cyklister er nødt til at trække ind til vejkanten. Der er nemlig ingen cykelsti på vejen.
Ifølge Eva Larsen (SF), forperson for Socialistisk Folkeparti -og borger i Greve, kan dette skabe anledning til farlige situationer – også for bilister.
– Jeg har oplevet, at når modkørende biler skal udenom de bløde trafikanter, er de ikke opmærksomme på, at der kommer en modkørende bilist. Så jeg har selv været nødt til at bremse op, siger hun.
For mange borgere har der længe været et ønske om at få anlagt en cykelsti på den trafikerede strækning.
Det er jo ikke meningen at der skal dø nogen, før man handler på noget.
Eva Larsen (SF)
Utryghed på vejen
For mange af borgerne skaber det stor utryghed, når de skal befærde sig på strækningen. Det kan hurtigt blive rigtig ubehageligt som cyklist, når hurtigkørende lastbiler og biler passerer dem, siger Per Jæger, der bor i Greve Kommune.
Det betyder også, at han før har måtte tage en omvej, der føltes mere sikker. Og han er ikke den eneste, der må tage en længere rute for at føle sig tryg i trafikken.
– Når vi cykler til Tune, kører vi en pænt stor omvej, fordi det er for farligt at cykle på den direkte vej, siger Jens Erik Larsen fra Karlslunde.
Vejens konstruktion skaber også utryghed blandt bilister. Det er især børn og ældre, der slingrer på vejen, hvilket gør det svært at komme udenom dem, fortæller Heidi Serup Lundsvig.
– Der er marker på hver side, så vindpustene kan også være nok til at skubbe cyklerne, nærmest ud på midten af vejen. Jeg synes der er mange potentielt farlige situationer rigtig ofte, siger hun.
Greve Kommunes Cykelstiplan 2021
- Greve Kommune udgav i 2021 en cykelstirapport, der kortlægger områder med størst behov for forbedret trafiksikkerhed, hvor strækningen mellem Tune og Karlslunde var nævnt.
- Ruten mellem Tune og Karlslunde er 5,5 km lang
- Der var i 2021 registreret 8 cykeluheld i Tune Bygade/Tune Parkvej og 5 på Karlslunde Parkvej.
- Der var registreret 185 udpegninger på manglende cykelsti på strækningen mellem Tune og Karlslunde.
- 12% har peget på, at forbindelsen mellem Tune og Karlslunde er meget utryg.
Den 30. oktober lagde Greve Kommune et opslag ud på Facebook, hvor de spurgte kommunens borgere, om hvor de ønsker nye cykelstier. Opslaget har nu 262 kommentarer, hvor mange af kommentarerne påpeger strækningen mellem Tune og Karlslunde.
Det er ikke første gang, at borgerne har ytret deres ønske om en cykelsti på strækningen.
Greve Kommune udgav i 2021 en cykelstirapport, der pegede på rutens mangel på cykelstier. Dengang var der registreret 185 udpegninger på Tune-Karlslunde-strækningen, og 12% fortalte, at de følte sig meget utrygge på ruten. Dette fremgår af rapporten.
2-minus-1-vej som løsning
Der har ikke været afsat penge til denne cykelsti, siden rapporten blev udgivet, men Byrådet besluttede den 4. september 2024, at prioritere en foranalyse for en 2-minus-1-vej på Karlslunde Centervej til Tune, fremgår det af et referat fra Greve Kommune.
Vejdirektoratet beskriver en 2-minus-1- vej i en rapport:
– (…) en vej, som visuelt kun har én vognbane, der benyttes af trafikanter i begge retninger, og hvor der er etableret brudte kantlinjer i begge sider af vejen. Kantbanerne benyttes af cyklister og fodgængere og som vigeareal, når to modkørende trafikanter mødes.
Artiklen fortsætter under videoen.
Klik på nedenstående video for at se hvordan Vejdirektoratet forklarer brugen af en 2-minus-1-vej:
Kilde: Vejdirektoratet
Ifølge Vejdirektoratets rapport, kan en 2-minus-1-veje bidrage til, at hastigheden bliver lavere og sikkerheden for bilister øges, grundet at bilisterne oftest er placeret i midten af vejen.
Flere borgere kritiserer dog denne løsning.
– Der er simpelthen for mange biler i begge retninger til, at det kan blive en god løsning. De skal bygge en rigtig cykelsti, så der er plads til både biler og cykler,” siger Heidi Serup Lundsvig.
Læs også: Snart begynder byggeriet af supercykelsti i Slangerup, der skal få flere til at tage cyklen.
Ifølge Jørgen Schlosser, presseansvarlig i Cyklistforbundet, spiller utryghed en stor rolle, i forhold til at afholde folk fra at cykle – og dette gælder især bløde trafikanter.
– Der er jo færre og færre børn der cykler, og det kan jo blandt andet skyldes, at der ikke er en sikker cykelsti, siger han.
Han påpeger også, at en 2-minus-1-vej trods alt vil være bedre end ingen cykelsti, men foretrækker stadig en reel cykelsti.
Denne holdning synes flere borgere at dele, blandt andet Eva Larsen (SF):
– Jeg synes at det ville være en forbedring, men det ville ikke være godt nok.
Hun påpeger desuden, som mange andre borgere, at cykelstien er nødvendig for forbyggelse af skader:
– Den dag der sker en alvorlig ulykke, der vil folk se anderledes på det, men man skal da gribe sagen an, inden skaden er sket. Det er jo ikke meningen at der skal dø nogen, før man handler på noget, siger hun.
Sådan gjorde vi: Journalisten tog kontakt til borgere, der havde kommenteret på Greve Kommunes Facebook opslag. Derefter blev der ringet til Cyklistforbundets presse samt Center for Teknik og Miljø i Greve, for at få yderligere viden om 2-minus-1-veje samt utryghed i trafikken.