Juletoget kører snart sidste tur: Moderne signalsystemer sætter en stopper for veterantogstradition

Juletoget skaber julehygge for både børn og voksene
Foto: veterantoget.dk

I mange år har juleglade danskere kunne tage på togture rundt i landet, i et gammelt damplokomotiv pyntet op til jul.

Toget har bragt folk til og fra Kronborg Slots julemarked.

Men det er snart slut, fordi de gamle tog ikke kan køre på det moderne signalsystem, der er ved at blive installeret på det danske skinnenet.

Juletoget til Kronborg er populært, men fremtiden er usikker

Erik Cletus Petersen, der er trafikchef for Nordsjællandsk Veterantog, fortæller at interessen for toget er stor.

– Mange af kunderne vender tilbage år efter år. I år har over 160 personer allerede købt billet til den populære tur, siden billetsalget åbnede d. 10. november, siger han.

Glæden ved det historiske tog kan dog være fortid når det gælder turene rundt på den danske jernbanenet. Det nye signalsystem, der forkortes ERTMS, er allerede implementeret flere steder i landet. Det vil også blive rullet ud på Kystbanen, hvor juletoget kører i dag. Det betyder, at veterantoget ikke længere vil kunne køre på strækningen efter 2033.

Erik Cletus Petersen uddyber:

– Det kan så ikke lade sig gøre, fordi nu kommer der jo et nyt signalsystem på Kystbanen. Så de der meget populære ture fra Hellerupstation og så oppe i Gribskov og til julemarkedet, de er udelukket nu.

Læs også: Kystbanen er under kritik: »Togdriften er ringere end i Kenya«

Fakta om ERTMS implementering i Danmark

  • ERTMS er en fælles europæisk standard for signalsystemer til jernbaner
  • Implementeres for at effektivisere og minimere forsinkelser
  • Udruldningen startede i 2018 og forventes færdig i 2033
  • ERTMS står for ‘European Railway Traffic Management System’

Kilde: bane.dk

En udfordring for veterantogsklubberne

Det nye signalsystem rulles ud i hele Europa. I Danmark forventes udrulningen på Kystbanen at ske i 2033. Tidligere har der været synlige signaler på jernbanerne, men de forsvinder med det nye signalsystemet, og styringen af togtrafikken bliver fuldautomatisk.

For at køre på strækninger med det nye signalsystem skal lokomotiverne udstyres med nyt udstyr.

– Det moderne Danmarks tognet er ikke tiltænkt damplokomotiver, det er ikke hvor de hører til, siger René Schrøder Christensen, Forskning- og samlingschef ved Danmarks Jernbanemuseet og forsætter:

– Men alle klubberne (red. Veterantogs klubber) har en fælles forening som arbejder i fælleskab på nogle løsninger, så de kan kører på jernbanenettet, men det er en udfordring.

Juletogets fremtid er usikker

Det er en trist nyhed for både veterantogsentusiaster og for Nordsjællands Veterantog. Fremtiden for de historiske tog i Danmark er usikker, men én ting er sikkert: Juletogets dage er talte, medmindre der findes en løsning, der gør det muligt for damplokomotiverne at køre på de moderniserede skinner.

Juletoget kører sine ture i år 30/11, 1/12 og 7/12 både til og fra Helsingør.

Hvordan gjorde vi: Journalisten blev via Facebook bekendt med at billetsalget var skudt i gang. Herefter blev trafikchefen Erik Cletus Petersen kontaktet. Under interviewet blev journalisten informeret om juletogets fremtid, hvorefter vicedirektøren for Danmarks Jernbanemuseum blev kontaktet. 

Leave a Reply

Your email address will not be published.