Vedligeholdelsen er gået i stå: Defekt gadebelysning frustrerer borgerne

På Skåne Boulevard, ved siden af City2, er 2 ud af 3 pærer i gadebelysningen gået Foto: Thorsten Enghave

Absurd mørkt, sådan beskriver Thorsten Enghave gaderne i det villakvarter, hvor han hver aften går tur med sine hunde. Siden Høje-Taastrup Kommune har skiftet leverandør til vedligeholdelse af vejbelysning, er udskiftningen af pærer gået i stå. 300 pærer er indtil videre blevet fejlmeldt i det nye system de 27 af dem af Thorsten Enghave, der fortæller, at ingen af dem endnu er skiftet.

– Jeg har alene selv fejlmeldt 27 pærer, og jeg kan se i systemet, at ingen af dem er kommet videre, siger Thorsten Enghave, borger i Høje-Taastrup Kommune.

Af kommunens hjemmeside fremgår det, at fejl på gadebelysningen udbedres indenfor 14 dage. Ifølge Thorsten Enghave plejede det da også at fungere sådan, men efter kommunen skiftede til firmaet VERDO, er vedligeholdet gået i stå.

– Vi har gået med hunde i 10 år og fejlmeldt, når der var pærer, der var gået. Førhen var det via appen ”mit gadelys”. Så kom Andel Lumen, den tidligere leverandør, ud og skiftede dem inden for de 14 dage. Det fungerede bare, men så skiftede kommunen jo leverandør. Alt hvad vi har fejlmeldt siden da, er der intet sket med, fortæller Thorsten Enghave, borger i Høje-Taastrup Kommune.

Fakta: VERDO’s servicestandarder

  • Indmeldte fejl på lyspunkter, der medfører farer eller udrykning udbedres indenfor 3 timer
  • Indmeldte fejl hvor hele belysningsanlæg er slukkede udbedres næstkommende hverdag
  • Indmeldte fejl på belysningsarmaturer udbedres indenfor 14 dage

Kilde: Høje-Taastrup Kommune 

Ifølge VERDO kan der være flere årsager til at borgernes fejlmeldinger ikke skifter status i systemet. Ofte er der er tale om større fejl, der ikke knytter sig til de enkelte lamper. Indtil at teknikerne har fundet årsagen til det manglende lys, lukkes sagerne på de enkelte lamper ikke i systemet, forklarer Martin Rewers, projektleder for Tekniks Infrastruktur i VERDO.

– Når der er flere slukkede lamper på en vej, er det ofte ikke selve lamperne, der er defekte, men fordi der er en fejl på den del af anlægget, man ikke kan se. Det hjælper derfor ikke at skifte pæren eller lampen. Indtil vi har findet selve årsagen til, at de slukker, lukker vi ikke nødvendigvis fejlen i de enkelte lamper i systemet, siger Martin Rewers.

Han erkender dog, at der lige nu er en pukkel af fejlmeldinger, som der arbejdes på, og beklager de gener, som det giver borgerne.

Læs også: Byggeri og sprungne sikringer slukker gadelys i Taastrup

Fra Høje-Taastrup Kommune lyder forklaringen også, at årstiden medfører flere fejlmeldinger og længere behandlingstid.

Der kommer altid en pukkel her på efteråret, når fejlene begynder at komme. Det gjorde der også under Andel, det er naturligt. Der er også en pukkel nu, den er måske lidt værre end den har været andre år, fordi det er nogle nye elektrikere, der ikke kender anlægget endnu, siger Lars Koch, Vejchef i Høje-Taastrup Kommune.

Ligesom VERDO, forsvarer han kritikken af de mange slukkede pærer med, at der er tale om mere komplekse fejl på elnettet. Der er steder hvor gadebelysningen ikke fungerer som den skal, men der kommer teknikere ud og kigger på det, forsikrer Lars Koch, Vejchef i Høje-Taastrup Kommune.

– Der skulle gerne have været nogen ude. Det kan godt være, at det, der sker, er at de skifter en sikring, der så springer med det samme. Så er der jo noget galt, som ikke lige kan fikses med det samme. Noget er nemt at fikse, og andet er mere besværligt, siger Lars Koch.

Hos Thorsten Enghave ville man ønske, at kommunikationen fra Kommunens side var bedre.

– Kommunen skriver på deres hjemmeside, at aftalen med leverandøren er, at pærer skiftes indenfor 14 dage. Så det bør de stå indenfor. Nu er der gået otte uger, og der er stadig ikke sket noget. Hvis de så bare havde skrevet, at de havde opstartsvanskeligheder eller noget i den stil, siger Thorsten Enghave, borger i Høje-Taastrup Kommune.

Sådan gjorde vi: Idéen til historien udsprang af et opslag i en lokal Facebookgruppe, fra borgeren Thorsten Enghave. Han kritiserede den manglende vedligeholdelse af gadebelysning og ønskede svar fra Kommunen. Med afsæt heri kontaktede journalisten Thorsten Enghave for at få et uddybende interview. Herefter blev både Høje-Taastrup Kommune og leverandøren VERDO forelagt kritikken. 

Leave a Reply

Your email address will not be published.