Tag en dyyyyyyb indånding. Og puuuust ud.
Sådan kan det fremover komme til at lyde, når børn kaster sig ud i meditation for at få en mere afslappet hverdag.
Stress og travlhed er nemlig ikke kun hverdagskost i voksenlivet. Også børnenes tilværelse kan være stressfyldt, og det vil den nye app “Meditationer for børn” lave om på.
Spørger man Jan Kampman, forsker i barndom, hverdagsliv og institutioner på Roskilde Universitet, er spørgsmålet om børns travlhed yderst relevant.
– Det er vigtigt, at børn har stille stunder i deres hverdag. Hvis man ser på det typiske barns hverdag vil det indgå i en form for institutionssammenhæng. Her vil der være, omend ikke et hav af andre unger, så i hvert fald en masse andre børn, som det enkelte barn hele tiden må forholde sig til og placere sig selv i forhold til, lyder det fra forskeren.
Mediter inden skoletid
App’en Meditationer for børn er et værktøj til at skabe ro i børns hverdag. App’en er udviklet af firmaet Englebørn og indeholder forskellige bud på meditation, eksempelvis åndedrætsøvelser.
Hensigten er, at børn skal kunne finde roen i sig selv, inden de går i gang med dagens skoleundervisning. Det fremgår af hjemmesiden engleborn.blogspot.dk, der står bag app’en.
Læs også: Interessen for børneyoga eksploderer
Hvilke apps virker?
Markedet for applikationer til børn kan være uoverskueligt at befærde sig på.
Flere hjemmesider anmelder forskellige apps målrettet til børn.
Tjek for eksempel mors-apps.com, hvor skolelærer og mor til to, Rikke Pal, anmelder apps til brug af børn og i undervisning.
Se hjemmesiden her.
Fordi børn lever et hektisk liv, betyder det ifølge Jan Kampmann, at børn ind imellem vil have behov for at koble af.
Derfor giver det mening at opfordre børnene til at tage en pause og trække vejret dybt:
– I løbet af dagen vil de også have behov for at trække vejret eller gå ind i en osteklokke, hvor de kan få en pause fra det sansebombardement, som de ellers befinder sig i, lyder det fra forskeren.
Apps i klasseværelset
I en verden, hvor man altid er tilgængelig for andre, kommer der et tilsvarende behov for at slappe af.
Jesper Tække, medieforsker.
Spørger man Jesper Tække, medieforsker ved Aarhus Universitet, er medieudviklingen en del af grunden til, at børn kan have mere behov for at slappe af end tidligere:
– I en verden, hvor man altid er tilgængelig for andre, kommer der et tilsvarende behov for at slappe af. Tidligere har det ikke været et ligeså stort problem, da man havde mange flere små stunder til at slappe af. Det har man ikke længere, de rum er fyldt ud. Derfor er det jo smart, hvis man kan indfører nogle nye pusterum, siger medieforskeren.
Læs også: Forsker: Apps booster vores påsketraditioner
Selvom det er positivt at skabe rum til afslapning i skoletiden, så forventer medieforskeren dog ikke, at vi kan se frem til at se apps som den nye meditations-app i samtlige af landets klasseværelser. I hvert fald ikke i den nærmeste fremtid.
Teknologien er nemlig for ukendt for lærerne:
– Jeg er ikke sikker på, at lærerne ved, hvad de går ind til. Der er nogle ildsjæle, der har sat sig ind i det her, og der er også lærere, der er med til at udvikle forskellige undervisnings-apps, men mange lærere ved slet ikke, hvad de skal stille op med det her. Derfor kommer det nok til at tage nogle år, vurderer Jesper Tække.