Spritbilister tror de er ædru

Vi er for dårlige til at regne ud, hvornår vi har drukket for meget til at køre hjem. Det mener Rådet for Sikker Traffik på baggrund af en stor international undersøgelse. Her sammenlignes Danmark med andre lande og tallene viser, at lande med en lavere promillegrænse også kan få færre til at køre bil med en promille. I Danmark er man ofte usikker på, hvornår man har drukket for meget til at køre, forklarer specialkonsulent i Rådet for Sikker Trafik Pernille Ehlers.

»Man skal lige regne ud ‘hvornår kan jeg køre, hvor meget kan jeg drikke’ og stadig være under 0,5 promille. Nogle gange er det et rigtig farligt regnestykke, for der er mange, der regner forkert,« siger hun. Og det er et problem, som hænger tæt sammen med promillegrænsen. Undersøgelsen er en del af et større europæisk forskningsprojekt af bilisters alkoholkørsel i flere forskellige lande. Og konklusionen var, at danske bilister oftere kører med en lille fjer på, end bilister i lande som Norge, Tjekkiet, Holland og Polen. De lande har samtidig en strengere promillepolitik. 

Med en promillegrænse på 0.2, som det er i Sverige, er der ingen usikkerhed om, hvor lidt chaufføren kan drikke.

»Hvis jeg skal køre bil i Sverige, så drikker jeg ikke noget. Det er bare meget nemmere,« fortæller Pernille Ehlers og tilføjer, at en del af dem, der bliver taget for spirituskørsel i Danmark, tror, at de er på den rigtige side af lovgrænsen.

»Det slipper man for, hvis promillegrænsen kommer ned på 0,2.«

Web-TV: Voxpop: Kør hjem på en fyraftensbajer

Særregler for unge

Den internationale undersøgelse, som blandt andet er udført af DTU, har testet lige over 3000 bilister i Danmark siden 2006. Den viser, at især unge mænd i alderen 18-25 er tilbøjelige til promillekørsel. Og på det punkt har andre lande gode erfaringer med en lav promillegrænse. 

»Jeg er helt sikker på, at det vil gøre en forskel, hvis man sænker den for unge. Så ved vi, at ulykkerne falder,« siger Pernille Ehlers.

Om promillegrænsen bør sænkes for unge eller hele befolkningen, vil specialkonsulenten lade være op til politikerne. Men en ting slår hun fast på baggrund af undersøgelsen.

»Hvis promillegrænsen er lavere, er der færre der kører med sprit i blodet.«  

Rådet for Sikker Trafik vil nu opfordre Færdselskommissionen til at overveje spørgsmålet om en lavere promillegrænse, når kommissionens handlingsplan skal revideres.   

Læs også: 

Danske bilister er fulde og skæve

EU ønsker nulpromille for nye bilister

Dokumentation:

DRUID rapport del 1 & del 2