10.500 har fået papir på, at de er fartbøller

Foto:
I sidste uge gennemførte færdselspolitiet en af deres årlige fartkontroller. Foto: Einar Kramer, Wikimedia.

Speederen er trykket hårdt i bund, og så sker det – blitzen blænder synet. Dét er noget, rigtig mange har oplevet. Sidste uges landsdækkende hastighedskontrol viser nemlig, at mange bilister stadigvæk kører for stærkt.

Alene i sidste uge blev knap 10.500 taget for at træde for meget på speederen på de danske veje helt fra nordligste landeveje i Nordjylland til de sydligste motorveje i Sydsjælland, da politiet gennemførte landsdækkende fartkontrol. Politiet har netop frigivet tallene, som viser, at 5.400 blev taget for at køre for stærkt i byerne, 1.600 for at overskride hastighederne på lande- og motorveje og 3.200 for at overskride den skiltede hastighed.

Billister, der kører for stærkt, udsætter ikke kun sig selv, men også andre trafikanter for en større risiko for ulykker.

– Vi kan se, at behovet er der, da der stadigvæk er alt for mange, der kører for stærkt, og derfor er det selvfølgelig også noget, vi vil have fokus på i fremtiden, siger chef for færdselspolitiet i København, Michael Kristiansen.

Læs også: Fartkontrol får sønderjyderne til at køre pænere

Danskerne vil have mere fartkontrol

Faktisk vil mange gerne have mere fartkontrol på vejene, viser en undersøgelse fra Trygfonden, der er lavet i samarbejde mellem tænketanken Mandag Morgen og Rådet for Sikker Trafik. Effekten viser sig også at være stor, når der skabes opmærksomhed om hastighedskontrollerne.

– Hvis folk ikke oplever, at der er en særlig risiko for at blive taget ved en kontrol, så har det heller ikke nogen særlig stor effekt. Vi kan se, at når politiet øger indsatsen, så påvirker det trafikanternes hastighed, siger Jesper Sølund, dokumentationschef for Rådet for Sikker Trafik.

Det er ikke den opfattelse, chefen for færdselspolitiet i København har. Han mener nemlig ikke, at bilisterne ændrer deres adfærd, selvom de er klar over, at politiet er ude på vejene for at foretage kontrol.

– Vi tager hverken flere eller færre end normalt, men det er godt, at der er fokus på det. Når vi er derude og lave kontrollerne, så er synderne der også. Det må vi bare konstatere, fastslår han.

Han forklarer, at sidste uges kontrol skal ses som et udtryk for en helt almindelig uge.

Læs også: Kikkert fælder mobilsnakkende lastvognschauffører

Flest overtrædelser i byerne

Det samlede resultat fra sidste uge viser, at det især er i byerne, at folk bliver taget for at køre for stærk. Her blev godt 5.400 billister taget for at overskride den tilladte hastighedsgrænse.

Michael Kristiansen påpeger, at det for dem ikke er noget succeskriterie, hvor mange sager de får ved en kontrol, men at sikkerheden er det vigtigste at fokusere på.

– Vi snakker ikke så meget i antal af sager, vi snakker mere sikkerhed. Der er ingen tvivl om, at hastighed også er en medvirkende årsag til, at der sker alvorlige ulykker i trafikken, siger chefen for færdselspolitiet i København.

På grafikken nedenfor kan du ved at holde musen over de sorte prikker få at vide, hvor mange bilister der blevet taget for at overskride de tilladte hastigheder i sidste uges fartkontrol. Artiklen fortsætter under billedet.


Typisk bliver der taget flest bilister på landevejene for at køre for stærkt, hvor mere end 60 procent kører over den tilladte fartgrænse. Landevejene viser sig samtidig at være det sted, hvor der sker flest alvorlige ulykker.

Derfor forekommer det politiet en smule overraskende, at der i sidste uge har været flest overskridelser af hastighederne i byerne, men chefen for færdselspolitiet i København er sikker på, at det handler om stedet, hvor kontrollen bliver foretaget og politiets fokus.

– Det har noget at gøre med, hvor politiet har foretaget kontrol, og hvor vores fokus lige har været, siger Michael Kristiansen.