Det var med stor glæde, at idémagerne bag ”Hjælp en hjelmløs”-kampagnen i sidste uge kunne deltage blandt fem andre indstillede til Dansk Kommunikationsforenings pris for den bedste kommunikationsindsats. Evaluering af kampagnen har vist at 9 ud af 10, der købte cykelhjelm i forbindelse med kampagnen, har anvendt den i større eller mindre omfang siden.
Det er Rådet for Sikker Trafik og Tryg Fonden, der står bag kampagnen, som fandt sted i midt september. Som en del af kampagnen blev der opstillet en pop up-shop med tilhørende udendørs lounge ved det Samfundsvidenskabelige Fakultet i København, hvor unge for bare 50 kr. kunne købe sig en cykelhjelm, der normalt koster 5-600 kr.
Ved loungen blev de unge, der primært var studerende vejledt i, hvordan hjelmen skulle sidde, mens de kunne nyde en kop gratis kaffe ved bænkene i den udendørs lounge.
De unge vil ikke skille sig ud
Forud for kampagnen har undersøgelser foretaget af Tryg Fonden og Rådet for Sikker Trafik vist, at det særligt er unge mellem 16 og 25 år, der holder sig fra at bruge cykelhjelm.
Ifølge Michelle Laviolette, der er seniorprojektleder i Rådet for Sikker Trafik, er det uheldigt, når de unges foretrukne transportform er cyklen, og når de samtidig studerer i København, hvor der sker flest ulykker. Derfor foretog teamet bag kampagnen en forundersøgelse, der skulle kortlægge de største barriere for de unges fravalg af hjelmen.
Læs også: Kom op i gear med gadgets til din cykel
– Den største barriere, vi kan se, er faktisk det sociale. Det indebærer, at de studerende ikke har lyst til at skille sig ud fra mængden. Netop fordi det kun er hver femte ung, der kører med hjelm, er det klart, at dem, der gør, stikker ud fra normen, og det har man bare ikke lyst til, når man er i den alder. Ikke på dén måde i hvert fald, siger Michelle Laviolette.
Andreas Parker, der studerer ved Københavns Universitet, er en af de unge, der nåede at få fingrene i en cykelhjelm, men for ham var årsagen til, at han ikke kørte med cykelhjelm en anden.
– Jeg havde tænkt over at købe en cykelhjelm længe, men havde ikke rigtig fået taget mig sammen. Jeg valgte at købe en hjelm hos dem, fordi det var så billigt og nemt.
Ifølge Michelle Laviolette var det også i overvejelserne, at de unge ganske enkelt ikke havde fået taget sig sammen. Derfor blev shoppen netop sat op uden foran et universitet.
– Vi gjorde det let at komme fra beslutning til handling, fordi vi rykkede ud til dem, og solgte dem til en så billig en pris – de kostede kun 50 kr., og vi var der lige nu og her, vi var der kun den ene uge, så der opstod sådan en hamstringseffekt.
For Michelle Laviolette var det vigtigste ved kampagnen dog, at de opfordrede de unge til at gøre det sammen med nogen. På den måde kom det væsentlige social aspekt i spil.
Brug af cykelhjelm i Danmark fordelt på alder:
- Under 11 år: 84 %
- 11 – 15 år: 38 %
- 16 – 25 år: 18 %
- 26 – 60 år: 29 %
- Over 60 år: 28 %
- Alle cyklister: 28 %
Kilde: Cykelhjelmstælling, Rådet for Sikker Trafik og TrygFonden, 2014.
Resultat af “Hjælp en hjelmløs” tre uger efter kampagnen:
”Har du kørt med cykelhjelm, efter at du har fået din nye hjelm?” (de respondenter, som ikke havde en hjelm før køb i shoppen).
- Ja, hver gang: 29 %
- Ja, næsten hver gang: 36 %
- Ja, nogle gange: 24 %
- Nej: 10 %
- Jeg har ikke cyklet siden: 0 %
Kilde: Rådet for Sikker Trafik og Trygfonden
Studerende er vilde med initiativet
Andreas Parker blev gjort opmærksom på, at man kunne købe billige cykelhjelme ved en af informationsstanderne på universitetet. Det fik ham til at tage sin kæreste under armen og oven i købet købe en ekstra med til sin ven.
Alle cykelhjelme blev solgt på bare en uge. Der var var rift om de populære hjelme og køen var i nogle tidsrum lang, men ifølge Andreas Parker var det ventetiden i værd.
– Jeg synes, det er et fantastisk initiativ. Jeg tror, der er mange unge, som egentlig gerne vil cykle med cykelhjelm, men en blanding af at de kan være meget dyre, og at det er besværligt at skulle sætte sig ind i det hele og faktisk tage ned og købe en, tror jeg, holder mange fra det.
Opfølgning på brug af hjelmene
Ifølge Michelle Laviolette er alle, der har købt en hjelm, blevet spurgt til deres brug af cykelhjelm tre uger efter købet. Resultaterne holdes op mod en hjelmtælling, og både hjelmtælling og sms-rundspørge vil de foretage endnu en gang til foråret, for at følge op på om de stadig bruger den efter længere tid.
Hvis det er tilfældet, kan teamet bag kampagnen se frem til at fortsætte ”Hjælp en hjelmløs”-kampagnen ved andre uddannelsesinstitutioner.
– Jeg har en god mavefornemmelse af, at vi kommer til at gøre det flere steder i landet, men det er selvfølgelig også noget, vi lige skal have penge til.