Trafikordfører i Venstre, Kristian Pihl Lorentzen, afviser, at regeringen vil gå med på den såkaldte Storebæltkomités forslag om, at nedsætte afgifter på at krydse broen.
– Det har vi ingen planer om.
Læs mere: Miljøorganisation: Vanvittigt at nedsætte broafgifter
Udtalelserne kommer efter nedsættelsen af den såkaldte Storebæltskomité – en lobbyorganisation der vil kæmpe for lavere takster, når man kører over Storebælt. Komitéen er startet af Fynsk Erhverv, og består af flere private erhvervsledere der mener, at taksterne i øjeblikket er for høje, hvilket blandt andet skader landets vækst. Det afviste trafikordfører i Enhedslisten, Henning Hyllested (EL), i sidste uge:
– Der er absolut ingen evidens for, at det skulle skabe vækst eller arbejdspladser at sænke afgiften.
Dyr i vedligeholdelse
Det er ikke kun private erhvervsledere, der kalder på lavere afgifter. Liberal Alliance har tidligere forslået at fjerne dem fuldstændigt, og står tilsyneladende stadig ved den udmeldelse. Men det afviser Kristian Pihl Lorentzen kommer til at ske:
– Det bliver aldrig gratis at køre over Storebæltsbroen. Vedligeholdelsen koster en halv milliard om året – alene af den grund, bliver det aldrig gratis.
Direktør for Fynsk Erhverv, Jytte Reinholdt, peger på udregninger fra Transportministeriet, der understøtter, at en nedsættelse af taksterne vil generere overskud, og således også kan betale for vedligeholdelse samt tilbagebetaling af broen.
– Jeg mener, vi kan modbevise Kristian Pihl Lorentzens bekymring om, at der ikke er penge til at betale gælden tilbage og vedligeholde vejene – det er der så rigeligt.