Når man står frysende på togperronen, er skriften ‘aflyst’ ud for ens afgang ikke særlig opmuntrende. Ikke desto mindre var det mange rejsendes oplevelse, da 3656 S-toge og 4145 fjern- og regionaltoge blev aflyst på strækningen mellem Østerport Station og Københavns Hovedbanegård i dagene mellem 1. januar og den 30. september, oplyser DSBs seneste månedsrapport.
Informationschef hos DSB, Tony Bispeskov, mener, at de ældre signalsystemer primært skaber aflysningerne.
– Strækningen mellem Østerport Station og Københavns Hovedbanegård er en udfordring, fordi det er den mest befærdede strækning i hele landet. Signalfejl er det, der udgør de fleste fejl på strækningen, og når signalsystemet fejler, er vi nødt til at tynde ud i trafikken, altså aflyse toge, siger Tony Bispeskov.
Ifølge månedrapporten havde DSB planlagt gennemsnitlig 1.176 toge om dagen på strækningen mellem Østerport og København H., men 28 af dem blev altså aflyst. I alt blev 7.801 toge aflyst.
28 aflyste toge om dagen er da for ringe. Det er et overraskede højt tal, og jeg synes virkelig, de burde være bedre til deres arbejde.
Berit Pallisgaard, pensionist
En signalfejl går altså ud over langt flere toge, fordi strækningen er den mest befærdede, uddyber Tony Bispeskov. Det kan skabe en kædereaktion af aflysninger, hvorimod hvis en signalfejl opstod på en mindre befærdet strækning, ville den ikke påvirke ligeså mange toge.
Aflyste toge rammer passagererne
Og det er ikke kun på papiret, at togene mangler. Mange rejsende har også bemærket de aflyste toge.
– Jeg har lagt mærke til aflyste toge på strækningen af og til, men 28 aflyste toge om dagen virker jo som umenneskelig mange. Og for mig er et forsinket tog et stort problem, for jeg skal hente børn og hjem til min familie, siger fuldmægtig hos Alm. Brand Lene Mathiasen, der dagligt pendler på strækningen mellem Østerport og København H.
Læs også: Sneen kommer, men er Banedanmark klar?
Signalsystemet skal grundlæggende forhindre sammenstød, og det er derfor en vigtig brik i jernbanens infrastruktur. Derfor bliver signalfejl taget meget alvorligt. Sektionschef hos Banedanmark, Nicolai Smidt Sigsgaard, mener, at gennemsnittet på 28 aflyste toge netop er et udtryk for, at en signalfejl går ud over rigtig mange passagerer, selvom signalfejl ikke sker dagligt.
– Når vi har signalfejl på strækningen, så eskalerer det meget hurtigt. Vi har en meget hurtig ophobning af toge, og det er der, det påvirker mange kunder. Så det er ikke, fordi vi har signalfejl hver dag, men når vi har, så går det ud over mange kunder, siger Nicolai Smidt Sigsgaard.
Strækningen nedprioriteres med aflysninger
En løsning, der skaber mere robusthed i afgangene, er at aflyse toge mellem Østerport og København H. ved at lade toget, der ankommer til København H. vende rundt og køre i modsat retning af Østerport igen, forklarer både Nicolai Smidt Sigsgaard og Tony Bispeskov . Sådan en aflysning skal sikre, at forsinkelser ikke spreder sig til resten af tognettet.
Læs også: Derfor er det afstressende at køre i tog
På grund af aflysninger som denne, når tallet op på gennemsnitligt 28 aflysninger om dagen på strækningen. Og det tal finder flere passagerer forbavsende.
– 28 aflyste toge om dagen er da for ringe. Det er da et overraskede højt tal, og jeg synes virkelig, de burde være bedre til deres arbejde, siger pensionist Berit Pallisgaard, der rejser på strækningen flere gange om ugen.
Strækningen har mange muligheder
Tony Bispeskov er forståelig over for Berit Pallisgaards og andre passagerers frustration, hvis der kommer en aflysning, der besværliggør deres rejse. Dog mener Tony Bispeskov, at der på strækningen mellem Østerport og København H. er så mange andre muligheder for at fortsætte sin rejse, at passagererne i mange tilfælde kan tage en anden rute.
Banedanmark er påbegyndt installation af et nyt signalsystem, som skal forbedre driften på blandt andet strækningen mellem Østerport og Københavns H. Signalsystemet vil være færdiginstalleret på alle fjern- regional- og S-togslinjer i 2023, oplyser Banedanmark på deres hjemmeside.