Vil du vide, hvornår bussen præcis ankommer, skal du nu have mobilen frem og sende en sms. Det kræver, at man har en mobil. Busselskabet Movia har nemlig fjernet minutterne på køreplanerne og erstattet dem med en visning af bustiderne i form af intervaller.
Det manglende minuttal ved busstoppestederne er en del af et forsøg, som Movia afprøver på A- og S-busserne i hovedstadsområdet samt buslinjerne 301 og 324 i Nordsjælland.
Jørn Højgaard er souschef for samfundsanalyse i Ældre Sagen, og han mener, at den øgede digitalisering af service kan være med til at marginalisere ældre borgere, der ikke ejer eller konstant har en mobil på sig.
”Det er klart, at hvis en 85-årig dame finder ud af, at hun kun kan få at vide hvornår bussen kommer, hvis hun har en mobiltelefon, hvad hun ikke har – skal hun så bare stille sig hen til stoppestedet og vente til den kommer”, spørger han.
”Det er altså en generation, hvor nogen er vokset op fuldstændig uden de her ting, og det er en helt ny verden for dem. Det kan være vanskeligt som 80-årig at skulle omstille sig, selvom man i øvrigt er frisk og rask, tilføjer Jørn Højgaard.
Movia: Ældre mangler ikke mobiler
Det har ikke været muligt at få en mundtlig kommentar på kritikken af manglende minuttal fra Movia. Pressekonsulent, Karen Nielsen, skriver dog i et skriftligt svar, at ældre, ifølge en undersøgelse foretaget af Movia, ikke mangler mobilkundskaber.
”En kundeundersøgelse gennemført af Movia omfattende 474 interviews af passagerer fra august 2012 viser, at næsten alle buskunder – også de ældre – har en mobiltelefon, og halvdelen af dem har en smartphone”, lyder det i Movias svar.
Movia skriver også, at stoppestedstavlen for det enkelte stoppested i det gamle design stadig findes på Movias hjemmeside.
”Her er også de samlede køreplaner. Det betyder, at såvel afgangstavler som køreplaner for buslinjer, man plejer at bruge, kan printes fra hjemmesiden”, skriver Movia.