De mennesker som bliver dræbt i højresvingsulykker har ikke kørt hensynsløst eller over rødt, men derimod overholdt færdselsloven. Det mener Cyklistforbundet inden et møde med transportminister Pia Olsen Dyhr (SF) i morgen. Ministeren slår dørene op for alle aktører, som kan hjælpe med at bremse stigningen i højresvingsulykker.
De mennesker der bliver dræbt i højresvingsulykker kører efter reglerne. Det er ikke den anden type af cyklister. Dem der kører hensynsløst og over for rødt
Frits Bredal, kommunikationschef i Cyklisforbundet
Orienteringsstop af chaufføren og kameraer på lastbilen skal stoppe stigningen af folk som bliver dræbt i en højresvingsulykke, mener Cyklistforbundet. Det er et fælles ansvar, mener lastbilchaufførerne, og tallet af dræbte i trafikken på grund af en højresvingsulykke skal stoppes med informationskampagner.
Højresvingsulykkerne sker ikke på grund af, at en cyklist har kørt hensynsløst eller over for rødt. Det går ud over de cyklister som følger loven og holder for grønt, mener Frits Bredal, som er kommunikationschef i Cyklistforbundet. De har en klar pointe med ind til bordet i morgen.
– De mennesker der bliver dræbt i højresvingsulykker kører efter reglerne. Det er ikke den anden type af cyklister. Dem der kører hensynsløst og over for rødt, siger kommunikationschef Frits Bredal.
Læs også: Dine hår skal rejse sig i lyskrydset
Derimod mener man hos brancheforeningen for det danske transporterhverv, Dansk Transport og Logistik (DTL), at problemet er trafikadfærden. Chefkonsulent i DTL, Frank Davidsen, udtaler, at vi skal passe på hinanden i trafikken.
– Hvis alle trafikanter altid forholdt sig til færdselslovens grundregel ”§ 3” og derfor i den ideelle verden optrådte hensynsfuldt og udviste agtpågivenhed, ville der ikke ske færdselsuheld, selvom andre regler i færdselsloven blev tilsidesat, siger chefkonsulent Frank David-sen.
“Færdselslovens paragraf § 3 siger om al færdsel:
- Trafikanter skal optræde hensynsfuldt og udvise agtpågivenhed,
- så der ikke opstår fare eller forvoldes skade eller ulempe for andre,
- og således at færdslen ikke unødigt hindres eller forstyrres.
- Der skal også vises hensyn over for dem, der bor eller opholder sig ved vejen.
Kilde: www.retsinformation.dk
Det fælles ansvar bakkes op af adm. direktør i brancheorganisationen for den danske vejgodstransport (ITD), Jacob Christian Nielsen, som til mødet vil fremlægge budskabet om, at brancherne ved fælles hjælp kan få sat fokus på højresvingsulykker.
– Vi skal gå sammen om at få løst det her og få vendt alle sten. Jeg tror, at vi kommer rigtig langt med, at vi i fællesskab laver nogle informationskampagner, som er målrettet chaufførerne og cyklisterne, siger adm. direktør Jacob Christian Nielsen.
Mødet i morgen er nedsat af justitsministeren og transportministeren, som har bedt et særligt hold af medarbejdere fra ministerierne om at undersøge erfaringer fra andre lande og finde ny viden omkring højresvingsulykker. Vejdirektoratet og Trafikstyrelsen er i gang med et fælles oplæg til nye tiltag, skriver Justitsministeriet på deres hjemmeside.