Stadig større dele af vores sociale liv udspiller sig på internettet. Vi kredser om vores digitale identitet med billeder og statusopdateringer, og vi smider et ’like’ i retning af alle de ting, omverden skal se, vi kan lide.
Det er fedt at have en flatterende profil på Facebook, men ifølge fremtidsforsker Liselotte Lyngsø, der er partner i ideudviklingsvirksomheden Future Navigator, vil vores digitale identitet fremover blive ekstrem vigtig.
Den digitale identitet er samtidig også udsat. En rapport fra IT-sikkerhedsfirmaet SOPHOS viser, at der dagligt hackes op mod 600.000 Facebook-profiler.
Det har det engelske forsikringsfirma ALLOW nu gjort noget ved. I september lancerede de Stor Britanniens første forsikring af sociale medier.
Snart kan danskerne også forsikre deres profiler på nettet. Liselotte Lyngsø fortæller, at et dansk forsikringsselskab har en tilsvarende forsikring på bedding. Hun vil dog ikke afsløre hvilket selskab, der er tale om.
Dårligt omdømme udløser forsikringspenge
Forsikringen fra ALLOW sætter ind, hvis en kunde bliver offer for et digitalt identitetstyveri, hvis kundens konto hackes eller hans online-omdømme stilles i et dårligt lys. Så rykker ALLOW ind med en forsikring, som dækker udgifterne til juridisk rådgivning og professionel støtte.
Hvis uheldet er ude, er det ikke småpenge, der er tale om. ALLOW tilbyder op imod 90.000 kroner i erstatning for hver enkelt hændelse.
Selvom Liselotte Lyngsø fortæller, at forsikringen er på vej til Danmark, er det ikke alle forsikringsselskaber, der planlægger en produktudvidelse.
”I øjeblikket oplever vi ikke nogen efterspørgsel på forsikringer af sociale medier,” fortæller Peter Høyer fra Codan. Codan har derfor heller ingen planer om at hoppe med på bølgen lige med det samme.
”Vi må se tiden an,” lyder det fra Peter Høyer. Han udelukker dog ikke, at det er en forsikringstype, Codan vil kigge nærmere på, hvis efterspørgslen stiger.
Hellere vand i kælderen end et dårligt ry på nettet
Liselotte Lyngsø bekræfter dog, at den er på vej, og at den er nødvendig.
”Vores online-omdømme bliver vigtigere og vigtigere. Det bliver mere værdifuldt at bevare sit gode ry på nettet end at undgå vand i kælderen.”
Læs også: