Københavns Kommune risikerer at stå med regningen for forsinkelsen på byggeriet af cykel- og gangbroen, Cykelslangen, ved Fisketorvet. Byggeriet er nu forsinket i halvandet år og dermed bliver byggeriet dyrere, end de 32 mio. kr., det var budgetteret til at koste.
Hvem der skal betale for den forsinkelse, strides Københavns Kommune i øjeblikket med sin entreprenør, M. T. Højgaard, om.
– M. T. Højgaard har varslet, at de er forsinkede, og at det er kommunens ansvar. Vi har langt hen ad vejen afvist det, fordi det er deres eget ansvar, at de får leveret projektet til tiden,” siger byggeleder fra Københavns Kommune, Maria Hesselbjerg Jensen.
Det er Sorteper, de spiller. Det er et spil om magt
Kristian Kreiner, Professor
Professor og forsker i projektledelse ved CBS, Kristian Kreiner, er ikke overrasket over, hvordan sagen om cykelbroen har udviklet sig.
– Det er en helt klassisk sag det her. Det er totalt typisk for sektoren. En entreprenør vil altid sige, at de ikke havde forudsætningerne for at udføre det arbejde, som de nu bliver straffet for. Det er altid en vurderingssag, om entreprenøren har fået tilstrækkeligt materiale til at kunne udføre opgaven. Derfor er det et spil om at få placeret ansvaret. Det er Sorteper, de spiller. Det er et spil om magt, siger Kristian Kreiner.
– Der er mange eksempler på, at det først afgøres i en retssag, hvem der ender med ansvaret og dermed regningen, siger han.
Kommunen venter i øjeblikket på, at M. T. Højgaard meddeler, hvor meget forsinkelsen kommer til koste. M. T. Højgaard selv har ingen kommentarer til sagen og henviser til Københavns Kommunes kommunikationsafdeling.
Fakta om Cykelslangen
- Cykelslangen er en rampe, der skal sno sig fra krydset på Dybbølsbro foran Fisketorvet til i 4 meters højde og ned til cykelbroen Bryggebroen, der går over Københavns havn fra Bryggen på Amager. På den måde kan man let og ubesværet komme frem og tilbage mellem Amager og Vesterbro.
- Hvis man som cyklist vil benytte Bryggebroen nu, skal man, når man kommer over på Vesterbrosiden, bære sin cykel op ad trapperne ved Fisketorvet, for at kunne fortsætte færden på Dybbølsbro.
- Den længe ventede cykelbro skulle have stået færdig i december 2012 og siden blev det udskudt til august 2013. Nu forventes den færdig til april 2014.
Dagbøder til entreprenøren
M.T. Højgaard betaler i øjeblikket dagbøder på grund af forsinkelsen. Det er blandt andet de bøder, Københavns Kommune risikerer at komme til at betale selv, hvis det ender med, at M. T. Højgaard får ret i, at det er Kommunens egen projektering, der er skyld i forsinkelsen.
Kristian Kreiner vurderer, at det er et tegn på, at tingene spidser til mellem parterne. Som bygherre undlader man netop tit at give dagbøder, fordi det er svært at løfte bevisbyrden i en retssag, og dermed risikerer man selv at betale dagbøderne i sidste ende.
– Så det ser ud til, at denne her sag er blevet lidt mere formaliseret end normalt, siger han.
Bygningsleder Maria Hesselbjerg Jensen mener ikke, at der er fare for at ende i en retssag med M. T. Højgaard.
– Der er stadig en god kommunikation parterne imellem, siger hun.
Hun oplyser dog, at M. T. Højgaard har rykket tidsplanen flere gange. Ifølge de seneste udmeldinger fra M.T. Højgaard forventer entreprenøren at holde den nye frist i slutningen af april 2014.