Et fladt dæk er de fleste cyklisters værste mareridt, og jagten på den nærmeste cykelpumpe kan ofte være en umulig opgave. Som en ekstra service har DSB nu installeret 55 cykelpumper på deres S-togsstationer omkring København.
Et velment initiativ, men slet ikke ordentligt udført lyder det fra ti cyklister, som Netavisen har talt med, der alle har prøvet kræfter med de nye pumper.
»Det er en udmærket idé, men jeg kunne ikke få det til at fungere. Slangen var umulig at få på ventilen, når den ikke var længere, og man samtidig skulle pumpe selv. Man skulle være to for at få det til at virke.« Sådan lyder det fra medicinstuderende Alfa Emilie, der jævnligt parkerer ved Københavns Hovedbanegård.
De nye pumper står ved cykelparkeringerne på de fleste S-togsstationer. Initiativet skal gøre det mere attraktivt at kombinere cykelturen med togrejsen.
DSB: Det tager tid
Hos cyklisterne er det især kombinationen af den korte slange og fodpumpen, der volder problemer.
Men den problematik afviser DSB, der netop mener, at den korte slange skal sørge for, at den sårbare ventil ikke ender på jorden, og derfor er en forudsætning for at pumpen virker.
»Man skal jo holde cyklen og pumpen samtidig, det kan være en kunst for nogen. Men vi mener, at den virker. Det skal være nogle bittesmå hjul, hvis den ikke skal fungere. Men det kan godt være, at man de første gange lige skal finde ud af, hvordan den fungerer,« lyder det fra Anne Pilegaard, S-togsansvarlig hos DSB. Hun mener derfor, at cyklister skal vænne sig til systemet med de nye pumper.
Pumperne virker ikke
Men ifølge flere cyklister er det ikke alene et spørgsmål om øvelse, flere har oplevet, at pumperne langt fra fungerer hver gang.
»Der kom næsten ingen luft ud, selvom jeg pumpede løs,og så var slangen alt for kort« lyder det fra ingeniør Niels Overheu
Luise Friborg Christophersen har haft samme oplevelse:
»Jeg har været forbi flere gange, men det tog meget lang tid at få den til at fungere, og da jeg fandt ud af det, kom der ikke noget luft ud. Pakningen var slidt og passede ikke på ventilen.«
Selvom cyklisterne oplever store problemer med de nye cykelpumper, skal de dog ikke forvente at se forbedringer foreløbig.
»Det kommer an på, om der reelt er et problem, hvis der er det, vil vi gøre noget ved det. Men vi mener sådan set at den fungerer.« Sådan lyder det fra Anne Pilegaard hos DSB.
De nye pumper er blevet finansieret af et reklamefirma.
Læs også: